Kako bi zadovoljili najnovije standarde izduvnih gasova, moderni benzinski motori trebaju i filtre. Prvi su predstavljeni sredinom 2017. Kako funkcionišu, jesu li problematični i trebamo li ih se bojati? Dizel- filtri za čestice koji se koriste nekoliko godina poznati su kao DPF (od dizelskog filtra za čestice), FAP (Filtre à particules) ili – rjeđe – DRPF (Dieselrußpartikelfilter). Zauzvrat, benzinski motori dobivaju GPF (filtar za čestice benzina), također označen kao OPF (Ottopartikelfilter). Iako je princip rada filtera za benzinske i dizelske motore identičan, govoriti o DPF-u u benzinskom motoru stoga je pogrešan – u ovu je skračenicu ubačena riječ dizel.
Čestice su čađ koja nastaje kada proces oksidacije goriva ne ide savršeno. Čestice čađi – zbog svoje male veličine, 7-100 nm – štetne su za žive organizme jer lako prodiru kroz sve prirodne barijere u obliku staničnih membrana. Problem pušenja, odnosno oslobađanja velike količine čađi, dobro je riješen kod poznatih dizelskih motora koji rade pod opterećenjem. Norme Euro 5 i Euro 6 dopuštaju simboličan sadržaj čađi u izduvnim gasovima. Iako su manji dizelaši mogli ispuniti Euro 4 bez filtra, to nije moguće s Euro 5 standardom koji je na snazi od 2010. U benzinskim motorima filtri čađi također nisu bili potrebni. Međutim, zahtjevi za motore s direktnim sagorijevanjem pokazali su se toliko strogima da su morali biti ugrađeni nakon što je postupak ispitivanja prebačen na WLTP.
Zašto je problem posebno hroničan kod direktnog ubrizgavanja?
Zbog činjenice da smjesa nastaje praktički u vrijeme i na mjestu sagorijevanja, nije ravnomjerno raspoređena u cilindru, što pridonosi stvaranju čestica čađi. Procjenjuje se da su u motorima sa direktnim ubrizgavanjem upoređujući ih s neizravnim ubrizgavanjem emisije čađi bile čak … 10 puta manje! Volkswagen je izvijestio da je zahvaljujući GPF / OPF koji se koristi od 2017. emisija finih čestica čađe smanjena i do 90%. Dobro je znati da filtar čađe za benzinske motore nije ništa novo. Od 2014. godine, između ostalih, instalirao ga je Mercedes za S500 s motorom s direktnim ubrizgavanjem 4,6 V8 snage 455 KS i 4,8. Filtar je kontrolisao emisiju čađi.
Trebate li biti zabrinuti zbog GPF / OPF filtara?
Hoće li se pokvariti DPF za benzin? Za sada je teško prosuditi, jer automobili s benzinskim motorima i filtrima čađe tek ulaze na tržište, a njihova je kilometraža premala da bi se mogli donijeti objektivni zaključci. Ograničene emisije čađi iz benzinskih motora u usporedbi s dizelom zasigurno će imati značajan utjecaj na vijek trajanja GPF filtara. Također se može pretpostaviti da su inženjeri naučili lekciju o problemima s prvim filtrima dizel čestica. Pionirski DPF-ovi zapravo su bili nepouzdani i već je u fazi njihovog uvođenja na tržište rečeno da bi filtar trebao izdržati 80-180 hiljada kilometara. Tokom godina usavršeni su dizajn DPF-a, kontrola procesa sagorijevanja čađi, pa čak i sastav ulja. U kombinaciji s rastućom sviješću vozača koji su prestali zaboravljati da automobil ponekad treba ići na dužu rutu, kako bi filtar izgorio, smanjen je problem s začepljenjem filtara. Automobili s tvorničkim filtrima često bez problema prelaze 200 000 kilometara i više. Ispravno održavanje vozila bit će važno za životni vijek filtra čađi – posebno zamjena svijećica ili zračnog filtra u rokovima koje je propisao proizvođač i upotreba ulja s malo pepela.