Ovo podsjeća na čićenje dvorište u kojem smeće prebacite komšiji. Vaše travnjak je čist, a susjedov… Gdje, na primjer, iz Njemačke odlaze polovni automobili stariji od 14, 15 godina? Bugarska, Rumunjska…. No, to je ništa prema glavnoj izvoznoj plimi. U kontingentu koji ide prema Africi su i automobili koji nikada neće na ceste i tamo će ih ostaviti na nekom od velikih parkirališta. Prema UN-ovom programu za okoliš (UNEP), okoliš Afrike zagađen je s poplavom odbačenih polovnih automobila iz industrijaliziranih zemalja.
– Milioni polovnih automobila, kombija i minibuseva izvezeni iz Evrope, Japana i SAD-a u zemlje u razvoju značajno doprinose onečišćenju zraka i ometaju napore na ublažavanju učinaka klimatskih promjena – navodi se u izvješću UNEP-a objavljenom u ponedjeljak. Između 2015. i 2018. godine 14 miliona polovnih automobila izvezeno je širom svijeta, od čega je oko 80 posto otišlo u siromašne zemlje.
– Više od polovice njih otišlo je u Afriku – pišu autori studije. No, manji dio odlazi i u istočnu Europu, Bliski istok, Aziju i Latinsku Ameriku. Mnoga polovna vozila nisu u prometu i dovode do povećanja broja smrtnih slučajeva – na primjer u zemljama kao što su Malavi, Nigerija, Zimbabve i Burundi.
UN poziva da se ova praksa odmah zaustavi kako ne bi ugrozili postavljene klimatske ciljeve.
– Industrijalizirane zemlje moraju zaustaviti izvoz vozila koja ne prolaze testove zaštite okoliša ili sigurnosti i koja se više ne smatraju sposobnima za promet u zemljama podrijetla, dok bi zemlje uvoznice trebale uvesti strože standarde kvalitete – poziva direktorica UNEP-a Inger Andersen u izvješću nakon što je pregledano 146 zemalja.
Analiza je pokazala da dvije trećine anketiranih zemalja imaju samo slaba ili vrlo slaba ograničenja na uvoz polovnih automobila. Ujedinjeni narodi stoga su pokrenuli inicijativu za postavljanje minimalnih standarda za uvoz polovnih automobila dok se broj izvezenih automobila isporučenih iz Evrope procjenjuje se na oko milion vozila godišnje.
Zapadnoafrička konfederacija Ecowas upravo je objavila nove standarde za goriva i polovne automobile. Afrički planirani sporazum o slobodnoj trgovini, koji bi trebao napraviti put prema najvećem jedinstvenom svjetskom tržištu s 1.2 milijarde ljudi, vidi se kao prilika za ograničavanje europskog izvoza automobila koji više nisu u pogonu. Na njemačkoj obali Sjevernog mora, terminal za otpremu europskih rabljenih automobila u Afriku počeo je s radom prije samo mjesec dana. Gotovo 60.000 automobila godišnje treba otpremiti iz Wilhelmshavena u sjevernu Afriku. No posebno se Nizozemska smatra važnim čvorištem u Europi. Većina poilovnih vozila više nije registrirano za promet. Često su to hrđavi automobili koji su išli u Nigeriju i druge zapadnoafričke zemlje a u Europi ih više nitko nije mogao prodati. U prosjeku su imali 16 do 20 godina i više nisu zadovoljavali Euro 4 emisijske standarde. Procjena je da bi čak 20.000 automobila koji se godišnje izvoze iz Nizozemske u Afriku zbog stanja u kojem se nalaze trebali zapravo ići na otpad.