U svakom vozilu postoji nekoliko mjesta na kojima se koristi ulje da bi cijeli sistem pravilno radio, no jedno od najvažnijih ulja i ono o kojem se najčešće razgovara jest motorno ulje. Koliko često se mijenja ulje u automobilu ovisi o nekoliko faktora. Neki od njih su model automobila, godina proizvodnje, vrsta ulja te način na koje se vozilo koristi.
Postoje tri vrste ulja, sintetičko, polusintetičko i konvencionalno (mineralno). Sintetička i polusintetička ulja mogu se koristiti na širem rasponu vanjskih temperatura pa je iz tog razloga i ritam njihovim izmjena drugačiji. Koliko se često preporučuje promijeniti ga obično je specificirano na proizvođačkoj markici. Prije je postojalo pravilo kako se ulje treba promijeniti nakon prijeđenog određenog broja kilometara i to se koristilo kao ‘sveto pismo’ za sve automobile. Međutim, danas, kada imamo različita ulja, ali i različite modela automobila, praktično je svako vozilo, odnosno svaki model priča za sebe.
Kako i gdje vozimo automobil također igra veliku ulogu. Primjerice ako je vozilo često u veoma toplom okruženju te gdje je zrak veoma prašnjav i suh, ulje će se morati promijeniti znatno ranije nego što je to slučaj u predjelima s ugodnijom klimom. U takvim, stresnim uvjetima, konzistencija ulja se mijenja mnogo brže pa ga je zato potrebno promijeniti. Čak i izdržljivija, konvencionalna ulja lakše se istroše u takvim uvjetima te ih je potrebno promijeniti već nakon tri mjeseca vožnje. Primjerice, u pustinjama gdje je mnogo prašine i zrak je veoma suh te je vruće, ulje će se trebati promijeniti čak već nakon mjesec dana!
No, ni s veoma niskim temperaturama nije ništa drugačije. Ako se vozilo koristi u veoma hladnim uslovima, ulje će se lakše zgušnjavati te će lakše na sebe vezati čestice koje ga onečišćuju pa ga je potrebno češće promijeniti nego u doba godine kada je klima ugodnija. Kada kažemo ‘niske temperature’ tu se prije svega misli na temperature oko i niže od -30 stupnjeva Celzijevih.
Nadalje, dizelski motori i benzinci također imaju različite intervale izmjene ulja. Zbog uslova u samom dizelskom motoru ulje mora biti znatno izdržljivije. U njega se stavljaju i razni aditivi kako bi se ta izdržljivost pojačala, kako bi ulje izdržalo. U globalu gledano kod dizelskih motora se preporučuje izmjena ulja nakon prijeđenih 15,000 do 25,000 kilometara.
Kako bi se izbjegle sve eventualne pogreške, potrebno je redovno mjeriti razinu ulja u motoru. Prije provjere ostavite automobil da se ‘odmori’ neko vrijeme kako bi se ulje sleglo, a potom izvucite šipku ulja koja već na sebi ima oznake za minimalnu i maksimalnu količinu ulja. Ulje mora biti negdje između te dvije mjere. Ako ga ima premalo ili previše nije dobro. Ako ga ima premalo, zagrijavat će se previše i naštetiti motoru, a ako ga ima previše, može se preliti i uzrokovati kvar na katalizatoru.
Za maksimalne performanse potrebno je uvijek stavljati isto ulje u vozilo, a ne ga stalno mijenjati. Zapravo, najbolje je pratiti upute proizvođača vašeg modela automobila i njih se pridržavati kako bi vaš metalni ljubimac radio poput švicarskog sata.
Izvor