Guma nije prehrambeni proizvod, ona se ne kvari pod uslovom da je ispravno skladištena, pa inzistiranje kupaca na što novijoj gumi nema smisla
Čak ni bolji poznavatelji automobila ne znaju što određena oznaka na gumi znači, a naročito ne one manje istaknute poput DOT oznaka. To je serija od niza slova i brojeva koji su upisani na boku gume, a najčešće se ispred njih nalazi oznaka DOT.
Te oznake govore o tome u kojoj je tvornici proizvedena guma, kojih je guma dimenzija i ko je proizvođač, a posljednja četiri broja (koja su najčešće ispisana u nastavku) govore o tome kada je guma proizvedena. I to na slijedeći način – prva dva broja u oznaci govore o sedmici u kojoj je guma proizvedena, a druga dva o godini.
Dakle, oznaka “0820” kaže da je guma proizvedena u osmoj sedmici 2020. godine.
Prijašnjih godina velika većina kupaca nije imala spoznaju o značenju DOT broja, no saznavši ovaj mali trik, svima je odjednom postalo jako važno da je guma što novija, što nedavnije proizvodnje. A to za gumu nije od presudnog značaja. Naime, guma nije prehrambeni proizvod da će se od stajanja pokvariti, naročito ako je pravilno skladištena.
Ona u tamnom i prohladnom prostoru može stajati do pet godina bez mijenjanja svojih svojstava pa se prema standardima EU svaka guma stara do spomenutih pet godina smatra novom. Optimalno skladištenje znači da guma zadržava svoja svojstva čak i oko 10 godina. Ipak, vrijedi obaviti godišnju inspekciju njihovog stanja kod vulkanizera nakon 5 godina. A svaki je prodavač od proizvođača dužan primiti gumu staru do dvije godine.
Šta znače naljepnice na novim gumama?
Prilikom kupovine novih guma, još od 2009. godine, primijećujete naljepnice (Tyre Label), koje su dužni lijepiti svi proizvođači u Evropi.
Od 1. maja 2021. godine, na gumama će biti nove naljepnice koje će pokazivati ekonomičnost potrošnje goriva, prianjanje na mokroj površini, te vanjsku buku.
Ovakvo označavanje guma će se primijenjivati na tri kategorije vozila: C1 – putnička vozila, C2 – laka komercijalna vozila i (novost!) C3 – teška teretna vozila (kamioni i autobusi).
Naime, EU je preuzela obavezu da od 1990. do 2030. godine smanji emisije stakleničkih gasova za najmanje 40%, što je u skladu sa Pariškim sporazumom.
Cestovni saobraćaj odgovoran je za oko 22% emisija stakleničkih plinova u EU, a to je jedini sektor u kojem su emisije na višem nivou nego u 1990. godine. Kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2050., EU želi smanjiti emisije iz saobraćaja za 60% do 2050. (u poređenju sa nivoom iz 1990.).
Osim oznaka o ekonomičnosti potrošnje goriva, prianjanju na mokroj površini, te vanjskoj buci, u budućnosti će se moći dodati informacije o prianjanju na snijegu i ledu, te informacije o kilometraži i abraziji (kada metoda ispitivanja bude usvojena).
Klasa efikasnosti potrošnje goriva će biti ilustrovana slovnim oznakama od A do E, te u zavisnocti od kategorije (C1, C2 i C3), kao i od koeficijnta otpora kotrljanju RRC (rolling resistance coefficient) izraženog u N/kN:
Klasa prianjanja na mokroj podlozi (Wet grip) će biti ilustrovana na naljepnici slovnim oznakama od A do E prema izračunatom indexu G, po jednačini G = G(T) – 0,03, gdje je G(T) wet grip index zasnovan na testnom ciklusu:
Nivo buke će biti označen oznakom N u decibelima (dB), izmjereno u testnom ciklusu, te ilustrovano oznakama od A do C, u poređenju sa limitiranom vrijednošću „LV“ (limit value):
Također, na naljepnicama će, u obliku piktogama, biti oznake za držanje na snijegu i ledu. Gume koje zadovoljavaju uslove za vožnju u teškim snježnim uslovima (snow grip) će nositi piktogram sa oznakom 3 planinska vrha i pahuljica, dok će gume sposobne za vožnju na ledu imati odgovarajuću oznaku u obliku torugla sa ledom (ice grip).