Za samo nekoliko godina od danas vožnja će se u potpunosti promijeniti. Od sljedećeg desetljeća Bosch će na tržište uvesti novi sustav koji će omogućiti da automobili sami voze po autocestama. Time se neće samo povećati sigurnost na cesti, nego i pružiti nove mogućnosti vozaču, što je još bitnije. „Automatizirani automobili koji sami voze više neće biti samo običan predmet iz svakodnevne uporabe; oni će postati naši osobni pratitelji”, izjavio je Dr. Dirk Hoheisel, član upravnog odbora društva Robert Bosch GmbH. Na konferenciji razvojnih inženjera ITS World Congress, koji se održavao od 10. do 14. listopada 2016. u Melbourneu u Australiiji, Bosch je upotrijebio ispitno vozilo da bi pokazao kako bi ova buduća veza između automobila i vozača mogla izgledati. Njezina je ključna komponenta moderno sučelje čovjek-stroj (HMI) za upravljanje vozilom. U budućnosti će sučelje čovjek-stroj i internetska povezivost automobila zajedno omogućiti novo iskustvo vožnje.
– moderno sučelje čovjek-stroj i povezivost vozila stvaraju sasvim novo iskustvo vožnje
– svaku desetu nesreću u Njemačkoj uzrokuju ometeni vozači
– komunikacija između vozila: Boschevo ispitno vozilo komunicira s motociklom
Uskoro više neće biti potrebno provjeravati i prilagođavati retrovizore, sjedala i postavke vozača po ulasku u automobil. S pomoću novorazvijene unutarnje kamere Boschevo ispitno vozilo prepoznaje svoje vozače i odmah učitava odgovarajući korisnički profil s željenom konfiguracijom vozila i njihovim najčešćim odredištima. Vozači samo trebaju odabrati odredište i izračunatu rutu. Odmah zatim primaju informacije o tome na kojim dijelovima puta moraju voziti ručno, a na kojima se mogu opustiti i odmoriti. „Na autocesti automobil postaje vozač, a vozač postaje putnik”, izjavio je Hoheisel. Vozilo će preuzeti potpunu odgovornost za sve zadatke vožnje i tako omogućiti vozačima da se posvete drugim stvarima, kao što je odmor, opuštanje, čitanje e-poruka ili pisanje, bez ikakva rizika za sigurnost. Kako bi se osiguralo da vozači ne zaspu tijekom automatizirane vožnje i da stoga mogu sigurno preuzeti kontrolu u bilo kojem trenutku, unutarnja kamera stalno prati pokrete očiju vozača. Ako im oči predugo ostanu zatvorene, oglasi se upozorenje.
U Njemačkoj svaku desetu nesreću uzrokuju ometeni vozači. Prema nedavnom istraživanju koje je provela njemačka digitalna udruga Bitkom, 42 % ispitanika vozi i pritom razgovara preko mobilnog telefona držeći ga prislonjenog na uho. Čak 44 % ispitanih priznalo je da čita poruke, a 23 % da se čak i dopisuje dok vozi; 25 % njih izjavilo je da čita e-poruke dok vozi. Sam čin telefoniranja za vrijeme vožnje za 2 do 5 puta povećava rizik od nesreće. Vozač koji pogleda u pametni telefon samo na tri sekunde putujući pri brzini od 120 kilometara na sat zapravo 100 metara vozi naslijepo. Ovo pokazuje u kojoj mjeri automatizirana vožnja može povećati sigurnost. Automobil koji vozi sam ne može omesti tekstualna poruka. S pregledom od 360 stupnjeva, njegovi senzori stalno prate stanje u prometu.
U Boschevu ispitnom vozilu sučelje čovjek-stroj obavještava vozača kada je dio puta dostupan za automatiziranu vožnju. Koristeći se vrlo preciznom HD kartom Boscheva partnera TomToma, vozilo uvijek zna gdje se ono nalazi na cesti. Automobil uspoređuje svoje senzorske podatke u stvarnom vremenu s informacijama pohranjenim u HD karti, primjerice o oznakama na cesti i pregradama za sprječavanje sudara. Kako bi prepustio zadatke vožnje vozilu, vozač mora istovremeno pritisnuti dvije tipke na volanu na nekoliko sekundi. Zatim, kad se pokrene automatizirani način vožnje, na središnjem zaslonu cesta na HD karti postane plava. Osim toga, vozaču se na zaslonu prikazuje sve što mogu primijetiti senzori okoline vozila te koliko vremena preostaje dok vozač ne bude morao ponovno preuzeti volan.
Tijekom automatizirane vožnje vozačima je preko središnjeg zaslona vozila dostupno više funkcija infozabave nego kada vozač upravlja vozilom. Zahvaljujući internetskoj vezi vozači sada mogu pregledavati buduće obaveze ili planirati kupnju. Boscheva aplikacija SmartHome omogućuje im da zavire u hladnjak kod kuće: Ima li dovoljno pića i potrepština za planirani roštilj s prijateljima ili bi trebali navratiti do trgovine? Za to vrijeme cesta prikazana na navigacijskoj karti promijenila je boju iz plave u narančastu, što znači da dio za automatiziranu vožnju završava za pet kilometara. Vozač se mora pripremiti da ponovno preuzme kontrolu nad volanom. Ako vozač ne reagira, oglasit će se zvuk upozorenja. On će se pretvoriti u neprekidni znak upozorenja s vizualnim znakovima upozorenja mnogo prije završetka dijela puta za automatiziranu vožnju. Ponovnim istovremenim pritiskom tipki na volanu vozači mogu opet preuzeti kontrolu nad vozilom. Boschevo ispitno vozilo povećava sigurnost na cesti čak i u ručnom načinu vožnje. Svi senzori i prometni informacijski sustavi koji se upotrebljavaju u automatiziranoj vožnji ostaju aktivni. Zahvaljujući komunikaciji između vozila Boschevo ispitno vozilo zna za druge cestovne korisnike mnogo prije nego što se oni nađu u vidokrugu. Motocikliste je posebno lako ne zamijetiti u prometu jer ih mogu zakloniti kamioni ili autobusi. Na konferenciji ITS Bosch je predstavio prototip komunikacijske veze između svojega ispitnog vozila i motocikla. Omogućavanjem obama vozilima da stalno prenose svoju lokaciju jedno drugome smanjuje se rizik od sudara. To je još jedan primjer načina na koji tehnologija u automatiziranim vozilima koja sama voze može pridonijeti sprječavanju nesreća.
Izvor