Kada je prva generacija modela RAV4 predstavljena na Ženevskom sajmu automobila u martu 1994., rijetki su mogli predvidjeti kako će ovaj hrabri novi koncept promijeniti tržište automobila. Osim što je stvorio sasvim novi tip vozila, naoružao se novim tehnologijama i stvorio potpuno novo tržište za kompaktne, okretne i široko primjenljive SUV-ove, idealne za savremeni život.
RAV4 je označio novu eru za modele 4×4, a odziv tržišta je odmah bio pozitivan. Od samog početka, bio je to globalni model: prodaja je počela u Japanu u maju 1994., a u narednim mjesecima su slijedile Europa, Afrika, Australija i Latinska Amerika. U Sjevernu Ameriku je došao u januaru 1996.
Početne procjene količina su najavljivale prodaju 4.500 vozila mjesečno, ali kada je već u prvom mjesecu primljeno 8.000 narudžbi, proizvodnja je udvostručena. RAV4 je trasirao put za potpuno novi segment SUV-ova koji od tada neprestano raste: preko 25 godina od predstavljanja, RAV4 je najprodavaniji SUV na svijetu 2018. i 2019. godine, dok je 2019. bio i četvrti najprodavaniji putnički automobil uopšte. Toyotina politika neprekidnog poboljšavanja u skladu s promjenama ukusa i zahtjeva vozača osigurava da RAV4 nastavlja postavljati standarde kvalitete, performansi i praktičnosti.

Rađanje ideje

Zamisli na kojima se temelji RAV4 (Rekreacijsko Aktivno Vozilo s pogonom na 4 točka) su prvi put bile izražene u konceptnom automobilu RAV-FOUR na Salonu automobila u Tokiju 1989., i ukazivale na Toyotino zanimanje za stvaranjem kompaktnog modela s pogonom na sve točkove. Bila je to samo dizajnerska studija, bez pojedinosti potrebnih za stvarni razvoj modela, ali ju je publika ipak jako dobro prihvatila. Taj projekt je 1991. dobio zeleno svjetlo i pokrenut je razvoj.

Novi koncept, novi izazovi


Glavni inženjer za projekt RAV4, Masakatsu Nonaka, shvatio je da nije lako uvjeriti druge Toyotine odjele da novi automobil za masovnu proizvodnju treba osmisliti za prodaju u tržišnom segmentu koji još ne postoji. Izraz „Sports Utility Vehicle“ (SUV) tada još nije bio poznat i mnogi unutar Toyote jednostavno nisu mogli shvatiti koncept takvog kompaktnog 4×4. Zapanjujuće, unutrašnji otpori su čak zaustavili projekat u jednom trenutku, ali podrška iz neočekivanog smjera mu je dala novi život.
Toyotini odjeli prodaje za Europu i Japan, koji su u neposrednom kontaktu s tržištem, vjerovali su da je pravi trenutak za ovaj tip automobila. Zajedno su potakli dalji razvoj projekta, te su uskoro dobili potvrdu da su bili u pravu: vrlo brzo nakon predstavljanja RAV4 je bio široko prihvaćen kao pionir jednog novog trenda.

Od nišnog modela do globalnog automobila

Tržište kompaktnih SUV-ova koje je Toyota stvorila, brzo je procvalo. Toyota je 1994. prodala oko 53.000 vozila RAV4, zatim udvostručila, a potom i utrostručila taj broj u naredne dvije godine. Prodaja je nastavila rasti sa svakom novom generacijom, čak i kada su gotovo svi konkurenti izbacili svoje modele na tržište.
Ovaj trajni uspjeh počiva na Toyotinom neprekidnom poboljšavanju proizvoda. Sa svakom novom generacijom, Toyota je slušala komentare vozača i prilagođavala veličinu vozila, njegove funkcionalnosti, performanse i izgled kako bi zadovoljila promjenljive želje i zahtjeve tržišta.
Na primjer, treća generacija više nije imala rezervni točak na zadnjim vratima, zbog čega je automobil dobio profinjeniji izgled. S četvrtom generacijom, međuosovinski razmak je standardiziran u cijelom svijetu. Izvedba s troja vrata je izbačena iz proizvodnje već ranije, pa je RAV4 postao isključivo vozilo s pet vrata i prostraniji nego ikada prije.

Tehnička izvrsnost

Toyota je održavala i tehničku naprednost RAV4, uvodeći nove platforme i razvijajući inteligentne sisteme pogona na sve točkove koji su se odlikovali boljom upravljivošću i učinkovitijim performansama, kako na cesti, tako i u terenskoj vožnji. Još tokom životnog vijeka prve generacije ovog modela, Toyota je prepoznala da ne žele svi kupci pogon na sve točkove, pa je povećala privlačnost modela mogućnošću izbora izvedbe s pogonom na prednje točkove.
Kada je riječ o pogonskim sklopovima, izbor je napravljen tako da odgovara zahtjevima različitih svjetskih tržišta, uključujući i benzinske i dizelske motore, obima do 3,5 litra. I ovdje je u središtu bila učinkovitost i performanse koje odgovaraju ulozi vozila kao gradskog SUV-a, pogodnog i za porodicu ili kao idealnog partnera za ljude koji vode aktivan život.

Prvi hibrid

Toyota RAV4

Toyota je 2016. godine predstavila prvi RAV4 Hybrid, vozilo koje je sačuvalo sve odlike četvrte generacije ovog modela, ali uz dodane prednosti električnog hibridnog pogonskog sklopa.
Činjenica da je bio prvi potpuni hibrid u tom segmentu u Europi, ojačala je njegovu privlačnost zahvaljujući najmanjoj potrošnji i emisiji u klasi, profinjenim i snažnim performansama – uključujući visokoučinkoviti električni sistem pogona na sve točkove.

RAV4 danas

Aktuelna, peta generacija modela RAV4 je u Europi predstavljena 2019. Ovo je prvi SUV izgrađen na Toyotinoj modularnoj platformi GA-K koja, zajedno s niskim težištem i značajno većom krutosti karoserije, doprinosi vrhunskoj upravljivosti, udobnosti u vožnji i prostranoj unutrašnjosti kao i najvećem prtljažniku u klasi. Ova nova platforma je dizajnerskom timu dala slobodu u stvaranju privlačnog izgleda s nižim linijama krova i poklopca motora.
Hibridni sistem na RAV4 se odlikuje 2,5-litarskim benzinskim hibridnim motorom Dynamic Force, koji daje 218 KS u izvedbi s pogonom na prednje točkove, odnosno 222 KS s pogonom na sva 4 točka, donoseći velike iskorake u pogledu snage, odziva i učinkovitosti.
Inteligentni sistem pogona na sve točkove (AWD-i) u RAV4 je značajno poboljšan kako bi pružio sposobnost vožnje po svim podlogama, uz puno izraženije performanse u izazovnim uslovima i sigurno upravljanje na skliskim površinama.

Novo poglavlje – RAV4 Plug-in Hybrid


Nadovezujući se na uspjeh modela RAV4 kao pionira hibridnog pogona među SUV-ovima, Toyota će širiti prednosti ove tehnologije uvođenjem novog RAV4 Plug-in Hybrid tokomm druge polovine 2020. godine Bit će to novi predvodnik palete hibrida, koji obećava da će biti ne samo snažniji nego i da će ispuštati manje štetnih tvari i trošiti manje goriva nego bilo koji drugi automobil u klasi.
RAV4 Plug-in Hybrid će kupcima pružati rješenje koje nudi najbolje iz oba svijeta. Odlikuje se Toyotinom najnovijom tehnologijom hibridnih električnih vozila, uz veću snagu i bolju dinamiku vožnje, a ima i istinske sposobnosti vožnje isključivo na električni pogon, bez brige o dosegu ili potrebe za zaustavljanjem radi punjenja baterije.
Toyota je iskoristila skok u performansama koje električna energija može dati u dostizanju značajnog povećanja snage u usporedbi sa standardnim RAV4 Hybridom, koristeći novu litij-ionsku bateriju velikog kapaciteta i dodajući poboljšani konverter i pojačanja upravljačkom sklopu snage hibridnog sistema. 2,5-litarski benzinski motor Hybrid Dynamic Force se temelji na motoru koji se ugrađuje u standardni RAV4 Hybrid, uz poboljšanja radi ispunjavanja zahtjeva performansi plug-in hibridnog sistema.
Zahvaljujući ukupnoj snazi od 306 KS/225 kW, ovaj sistem može ubrzati vozilo iz mirovanja do 100 km/h za svega šest sekundi, dok Toyotini predhomologacijski podaci na temelju norme WLTP pokazuju najmanji ispust CO2 u klasi.
RAV4 Plug-in Hybrid će imati i veći doseg u vožnji na električni pogon (EV), uz nultu potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. Vozač će neprimijetno prelaziti iz hibridnog na električni pogon, uz mogućnost savladavanja većih udaljenosti od bilo kojeg konkurentskog plug-in hibridnog SUV-a na električni pogon A dodatno, brzine do 135 km/h je moguće dosegnuti bez uključivanja benzinskog motora, čak i uz puno ubrzanje.

RAV4: PET GENERACIJA INOVACIJA I USPJEHA

Prva generacija, 1994. – 2000.


RAV4 je predstavljen 1994. kao prvi gradski SUV na svijetu, stvarajući novi tržišni segment koji je bio predodređen da postane središnji u automobilističkom svijetu. U svom izvornom obliku bio je to model s troja vrata, kompaktnih proporcija, dugačak samo 3,69 m. Snagu mu je davao 2,0-litarski benzinski motor sa 129 KS, postavljen poprečno, koji je stalno pogonio sve točkove, ali bez srednjeg reduktora malog prenosnog omjera koji je uobičajen na konvencionalnim, grubim SUV-ovima. Druge inovacije koje su bile predodređene da postanu standard uključivale su laku karoseriju i nezavisni stražnji ovjes. Kompaktne dimenzije i visoki položaj za vožnju činile su RAV4 lakim za manevrisanje, dok je njegova upravljivost i udobnost za putnike bila sličnija konvencionalnom kompaktnom automobilu s pet vrata nego vozilu s pogonom na sve točkove. Ponuda je 1996. proširena uključivanjem izvedbe s pet vrata (dužine 4,1 m) i mogućnošću odabira pogona samo na prednje točkove. Slijedila je izvedba s troja vrata i mekanim krovom, te, uvodeći dodatne inovacije, i električni model koji se u ograničenom broju proizvodio od 1997. do 2000. godine.

Druga generacija, 2000. – 2006.


U svojoj drugoj generaciji na prelazu stoljeća, RAV4 je uživao znanja i iskustva koja je Toyota stekla kroz pionirsku prvu generaciju. Konstruisan na novoj platformi, obje izvedbe, i ona s 3 i ona s 5 vrata bile su neznatno duže oko 5,5 cm. U ponudi su bila dva benzinska motora: 1,8-litarski sa 123 KS i 2,0-litarski sa 150 KS. Sistem stalnog pogona na sve točkove je sada imao središnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem, dok su kupci mogli specificirati Torsenov stražnji diferencijal kao opciju. Dizelski motor je, na RAV4, po prvi put bio u ponudi 2001.; bio je to 2,0-litarski motor s direktnim ubrizgavanjem D-4D snage 116 KS.

Treća generacija, 2006. – 2012.


RAV4 je i u svojoj trećoj generaciji, koja je stigla na tržište 2006., ponovno uživao u pogodnostima potpuno nove platforme. Izvedba s troja vrata više se nije proizvodila, a izvedba s pet vrata je značajno narasla, u skladu s promjenama u željama i zahtjevima kupaca. Novi model je bio 19 cm duži, a proizvodila se i izvedba s dugim međuosovinskim razmakom za prodaju u SAD i Rusiji. Povećana je i ponuda motora, s benzinskim motorima 2.0, 2.4, 2.5 i 3.5 (V6), te novim 2,2-litarskim dizelskim motorom. Ovaj model je označio i početak novog Toyotinog sistema pogona na sve točkove s elektroničkim upravljanom spojkom koja je djelovala automatski, u skladu s brzinom vozila, položajem papučice gasa, zakretom upravljača i G silom. Vozna svojstva RAV4 su dodatno razvijena prvom primjenom sistema pomoći pri spuštanju niz strminu (DAC – Downhill Assist Control) i sistema pomoći pri kretanju na strmini (HAC – Hill-start Assist Control).

Četvrta generacija, 2013. – 2018.


U četvrtoj generaciji modela RAV4, koja je predstavljena 2013. godine, Toyota je usvojila standardni međuosovinski razmak za sva svjetska tržišta, a dužina vozila je ponovno narasla, za 23,5 cm. Ponuda motora je uključivala 2.0 i 2.5-litarske benzinske motore te 2.0 i 2.2-litarske dizelske motore. Uvedena je i naprednija tehnologija pogona na sve točkove (AWD) kroz novi inteligentni sistem dinamičke kontrole momenta (Dynamic Torque Control) i dodavanjem dvije nove funkcije: kontrola prolaska kroz zavoj i program za sportsku vožnju. RAV4 je 2016. godine prošao svoj najradikalniji razvojni korak do sada, uvođenjem prve potpuno hibridne električne izvedbe. Toyotin prvi kompaktni hibridni SUV je nudio ukupnu snagu od 197 KS, uz mirno ubrzanje 0-100 km/h u samo 8,3 sekunde, postižući, s druge strane, najmanju potrošnju goriva u klasi od samo 4,9 l/100 km i emisiju CO2 od samo 115 g/km.

Peta generacija, 2018. do danas


Peta generacija RAV4 predstavljena je 2018. godine, a prodaja u Europi je počela početkom 2019. Bio je to prvi SUV izrađen na platformi Toyotine nova globalne arhitekture (TNGA – Toyota New Global Architecture), donoseći značajna poboljšanja u pogledu voznih svojstava, sigurnosti i dizajna. Uz potpuno hibridnu paletu u zapadnoj Europi, ova izvedba se odlikuje četvrtom generacijom Toyotine hibridne tehnologije, zajedno s 2,5-litarskim hibridnim motorom Dynamic Force – motorom koji se ističe značajnim iskorakom u pogledu snage, odziva i učinkovitosti, sa potrošnjom goriva i emisija koje su najmanje u klasi. Tokom 2020. peta generacija će usvojiti dodatne tehničke inovacije uvođenjem prvog RAV4 Plug-in Hybrid. To će biti najsnažniji RAV4 do sada, snage 306 KS i snažnog ubrzanja, ali istovremeno uz izuzetno malu emisiju CO2 i potrošnju goriva.