Treća generacija
Toyote Yaris na europskom tržištu bilježi odlične prodajne rezultate što u
odnosu na ponuđeno nije iznenađenje. U bogatoj ponudi, zbog poštenog omjera
uloženo/dobiveno, istiće se verzija kao na našem testu1,33 VVT Sol. Toyotin
adut u zahtjevnom ”B” segmentu donosi niz poboljšanja u odnosu na stari
model. Uz unaprijeđen dizajn dolazi znatno modernija unutrašnjost te bolje
dinamičke osobine što se osjeti već tokom prve vožnje. Na našem se tržištu novi
Yaris, uz trenutnu akciju, može kupiti u rasponu cijena od 19.999 do 30.100 KM
dok se za testni model traži 22.298 KM do registracije.
Autor: Alden
Hadžagić
Treća generacija izvrsnog japanskog aduta u
gradskoj klasi automobila već je prilikom predstavljanja ostavila odličan
utisak. Dizajn malene karoserije (dužina 3.885 mm, širina 1.695 mm, visina
1.510 mm i međuosovinski razmak 2.510 mm) razrađen je do detalja pa je ukupan
dojam fantastičan. Za razliku od prethodne dvije, pomalo ženskaste, generacije
novi Yaris djeluje znatno dinamičnije, odnosno sportski.
Posebno je upečatljiv prednji dio. Prilagođen je
ostaloj gami novijih Toyotinih modela. Linije sportski oblikovanog odbojnika
nastavljaju se na decentno naglašene rubove blatobrana. I na boku se može
primijetiti veliki trud dizajnera. Većini je veoma privlačan dio oko
”C” nosača krova. Okvir zadnjih vrata proteže se do kraja krova a samo
jedno staklo umjesto dosadašnja dva na vratima daje veći osjećaj prozračnosti u
unutrašnjosti. Dinamična karoserija dolazi sa rekordno niskim otporom zraka Cd
0287.
Oštre linije definisale su i zadnji dio. U
gotovo pravi sportski izgled idealno se uklapa krovni spojler sa integrisanim
trećim stop svjetlom. Novi Yaris spada u grupu rijetkih automobila čiji se
dizajn većini dopada ”na prvu”. Nema sumnje da će dobro pogođen oblik
karoserije uz očekivano pouzdanu tehnologiju biti jedan od udarnih aduta za
pridobivanje nove armije kupaca.
Ovisno o paketu opreme, odnosno spremnošću kupca
za veće investicije, novi Yaris može se naručiti sa atraktivnim metalik bojama,
tamnim staklenim panoramskim krovom, aluminijskim felgama od 15 inča…Sve
skupa daje pristojnu dozu luksuza što baš i nije uobičajena pojava u gradskoj
klasi automobila.
Sve u svemu dizajn karoserije pun je pogodak i
veliki odmak od prošle, ”jajaste” generacije.
Ono što posebno
oduševljava jeste unutrašnjost. Razlika u odnosu na prethodnike ogromna je.
Naravno, to se najviše odnosi na kokpit. Ne samo zbog drastično različitog
dizajna nego i zbog osjetno boljih materijala. Istina, odmah nakon svjetske
premijere počele su rasprave o plastičnim oblogama na vratima i vrhu kokpita.
Mnogima ne djeluje baš ”skupo” ali za sve postoji razlog. Naime, plastika je
najnovije generacije što podrazumijeva veliku otpornost na habanje, veoma lako
održavanje (čišćenje) i malu masu. Iako tvrda plastika na vratima nama se
dopala jer će jedan potez vlažne krpe vratiti prvobitan izgled. Isto se odnosi
i na gornji dio kokpita. Sve zaokružuje finalna obrada koja nam se čini kao veoma solidna. Velikoserijska
proizvodnja podrazumijeva što jednostavnije spajanje pojedinih dijelova u jednu
cjelinu što se osjeti na nekim detaljima. Posebno na otvorenim pretincima za
smještaj boca ili nekih drugih predmeta smještenih na podu ispred ručice
mjenjača…
Aktuelni Yaris
donosi mnogo novosti na polju opreme. Posebno ističemo multimedijalni displej
(6.1 inč full color) i audio uređaj. Moguć je prenos podataka sa kućnog
računara, mobitela svim mogućih zapisa i audio formata te GPS mapa. To se
odnosi čak i na internet, traženja slobodnog parking mjesta, vremensku
prognozu… Sve se skupa može kraće opisati sa: Toyota Touch&Go. Takvo što
do sada nije viđeno u ovoj klasi automobila. Kritike koje su se (pre)često
slale na adresu Toyote vezane za skromne pakete opreme (Japanci su skromni
ljudi) time padaju u vodu. Naravno, sve funkcije vezane za Internet i GPS još
nemaju nikakvog smisla u našoj državi ali i to će se valjda promijeniti. Kada već spominjemo Touch&Go recimo da se
na njemu mogu očitati interesantni statistički podaci o potrošnji goriva,
preostaloj autonomiji, vremenskom trajanju putovanja …Sve navedeno odnosi se
na period od startanja motora. No, postoji i arhiva pa se jednostavnim dodirom
ekrana mogu pročitati razni rekordi. Sve prate jasne aplikacije pa sa
snalaženjem problema nemaju ni stariji vozači.
Ipak, s nogu
obara ponuda putničkog prostora na svim pozicijama i prtljažnika (286 litara sa
podignutom zadnjom klupom, 768 sa preklopljenom). U principu prtljažnik ima dva
nivoa. Ako se polica koja se dobiva uz doplatu postavi u gornji položaj
obaranjem zadnje klupe dobije se ravna površina. U tom se slučaju ispod nje
mogu ”sakriti” veći predmeti.
Sjedili smo na svim pozicijama i moramo priznati
da ponuda prostora na zadnjoj klupi predstavlja prijatno iznenađenje, pogotovo
u odnosu na dimenzije karoserije. Doduše, na obilje prostora već smo se naučili
na prošlom Yarisu. Tvorci treće generacije ovaj put su odustali od klizne
zadnje klupe koja je na neki način bila zaštitni znak japanskog mališana.
Valjda je statistika pokazala da se klizni sistem u praksi veoma rijetko
koristi…
Prošla generacija Yarisa imala je centralno
smještene instrumente što je dopuštalo ugradnju velikog broja pretinaca na obje
strane kokpita. Sada su instrumenti postavljani tamo gdje i treba ispred
vozača. Logično, pretinci ispred vozača morali su biti odstranjeni ali usprkos
tome ne nedostaje praktičnih odlagališta strateški raspoređenih po putničkom
prostoru. Kao zgodan detalj izdvojimo i otvore za ventilaciju s kojima se
krajnje jednostavnopodešava intenzitet
puhanja.
Poslije detaljnog
razgledavanja unutrašnjosti zaključili smo da nemamo previše zamjerki. Naravno,
tipka za pozivanje informacija iz putnog računara, koje se projeciraju na malom
displeju unutar velikog brzinomjera, nalazi se na instrumentu za mjerenje
količine goriva što znatno otežava pristup tokom vožnje. Najbolja je prilika
stanka na semaforu a obzirom na veliki Touch&Go taj se nezgodni ”pipak”
može u potpunosti ignorisati. Druga je zamjerka banalna. Ključ za daljinsko
otključavanje/zaključavanje dug je 10 cm (slovima: deset) i kao takav je
apsolutno neprimjeren današnjem dobu. Zašto je problem napraviti manji ključ
ili već uobičajeni preklopni nama zaista nije jasno, baš ni kao izostanak
jeftinog elektroničkog dodatka koji nakon kratkog dodira polugice kratkotrajno
aktivira pokazivače pravca. Zaista ništa bitno ali valja spomenuti. Obzirom na
pomodnu unutrašnjost očekivali smo električno spuštanje zadnjih stakala a ne
starinske ”kurble”. Šta je tu je!
Sve ostalo je za 5: sjedišta su dobrih dimenzija
i oblika, sve površine koje se najčešće diraju prekrivene su finim mekanim
materijalima, cijela je kabina prostrana i prozračna, položaj za komandama
izvrstan, volan sportski podrezan… Mi smo za 8 dana ”namotali 1.200 km i
moramo priznati da nam je cijelo vrijeme bilo veoma prijatno.
Uz vanjski dizajn i unutrašnjost zaslužuje veoma
visoke ocjene.
U ponudi
benzinaca nalaze se poznati ali temeljito usavršeni 1.0 i 1.33 litreni
benzinci. Slabiji daje 69 KS pri 6.000 obr/min dok jači sa 99 KS pri istom
broju obrtaja ima gotovo sportske performanse iznad 3.000 obr/min. Ispod
djeluje pomalo uspavano. U paru s jačim benzincem moguće je naručiti spomenuti CVT mjenjač sa oznakom MDS
(Multidrive S). Istaknimo da CVT mjenjač ima programiranih 7 stepeni prenosa
koje vozač može samostalno birati. Ljubiteljima dizelaša namijenjen energični i
štedljivi 1.4 D koji 90 KS daje na 3.800 obr/min. Naravno, svi agregati
zadovoljavaju stroge Euro5 norme o izduvnim gasovima.
Mi smo testirali jaču benzinsku verziju uparenu
sa odličnim manuelnim mjenjačem sa šest stepeni prenosa. Gusto raspoređeni
stepeni prenosa od velike su važnosti za skromnu potrošnju goriva. U gradskom
ciklusu najčešće se koristi peti a nekada čak i šesti stepen prenosa.
Varijabilni razvod ventila zaslužan je za elastičnost. Iako se u prvi mah
stječe dojam kako je 99 KS prilično uspavano brzo se shvati da je osjećaj
lažan. Onaj ko se voli ”igrati” sa ručicom mjenjača lako će ostvarivati dobra
ubrzanja i solidnu brzinu. Savremeni benzinac jednostavno ”voli” obrtaje i
treba mu ih priuštiti.
Ubrzanje od 0 do
100 km/h završi se za 11.7 sekunda a postigne maksimalnih 177 km/h. istaknimo
da smo bez problema držali putnu brzinu od 160 km/h. Test smo završili s
prosječnih 7.1 litara bezolovnog benzina. Da je bilo manje auto puta i
prosječna bi potrošnja bila skromnija. Zbog već spomenutog mjenjača u gradu se
lako prolazi sa manje od 7 litara dok na regionalnim cestama potrošnja rijetko
naraste preko 5.5 litara.
Veliki pomak naprijed osjeti se na voznim
svojstvima. Novi je Yaris neočekivano udoban automobil uz uzorno držanje
podloge. Naš je testni automobil imao i ESP što je dalo dodatnu dozu
sigurnosti. Treću generaciju Yarisa zaista smo vozili po svim mogućim cestama i
skidamo kapu inženjerima čiji se potpis nalazi ispod projekta za ovjes. Na
aluminijskim naplatcima od 15 inča montirane su gume 175/65 R15. Za današnje
pojmove uske gume imaju niz prednosti. Generiraju manju buku, imaju manji otpor
kotrljanja i daleko nižu nabavnu cijenu od širih. Sve navedeno pozitivno se
odražava na troškove eksploatacije.
Krug okretanja manji je od 10 metara što uz
dobro kalibriran servo volana vožnju u gradu čini iznimno laganom. Preglednost
je na sve strane odlična a tokom preciznog parkiranja pomaže zadnja kamera čija
se kristalno čista slika projecira na Touch&Go displej.
Inženjeri su veliku pažnju posvetili
materijalima pa je ukupna masa u odnosu na penzioniranu generaciju smanjena za
20 kg. Ovisno o modelu kreće se od 950 do 1.075 kg što pogoduje nižoj
potrošnji a samim tim i manjem ispuhu štetnog CO2 u atmosferu. Dakako i
dinamika vožnje time postaje bolja.
Najnoviji Yaris napravi je veliki skok u odnosu
na stari. U suštini ostalo je veoma malo dodirnih tačaka sa prethodnikom. Kao
takav svidjet će se svim profilima vozača. Mlađe će privući praktični
Touch&Go i sportski dizajn dok će stariji biti oduševljeni inteligentnim japanskim
rješenjima. Prodaja na europskom tlu ide odlično, pogotovo u bogatijim
metropolama. Automobil ka na testu do registracije košta 22.298 KM što je još
jedan adut za kupovinu.