Ovo neće biti još jedan od vodiča koji će vas nasavjetovati šta trebate provjeriti u polovnom dizelašu, dajući vam do znanja da vjerovatno sami nećete ništa poduzeti. Ovo također nije vodič za mehaničare, već jednostavno par savjeta osobama koje su se odlučile na kupovinu automobila sa dizel motorom ispod haube i kako ga ukratko procjeniti.





Savjete možete lako pronaći u auto magazinima ili na internetu, pod naslovama “Kako prepoznati kvarove turbopunjača”, “sistem za ubrizgavanje dizel motora”, “kvarovi i simptomi dvodjelnog (plivajućeg) zamajca” itd. Lako je to reći ili napisati, alu u stvarnom životu je teško kada se ide kod vlasnika automobila ili u autokuću koja se bavi prodajom polovnih vozila. Na kraju krajeva, ni mehančar vam neće dati garanciju da je ovaj ili onaj dio u ispravnom stanju bez rastavljanja dijelova, a poznato je da niko neće dopustiti rastavljanje automobila kako bi se provjerilo njegovo tehničko stanje.
No, možete se pripremiti za kupovinu odabirom odgovarajuće verzije motora, raspitati se o historiji automobila i izvršiti brzi pregled. Provjerite što možete sami učiniti bez puno tehničkog znanja.

Odaberite godinu i kilometražu

Često se kaže da su godina i kilometraža manje važni u odnosu na stanje automobila. To je djelimično tačno, ali u slučaju dizelskih motora na ovo pitanje vrijedi obratiti više pažnje.
Godišnjak na neki način definiše stepen napretka dizajna. Možete usvojiti jednostavno pravilo da što je motor mlađi standard čistoće ispušnih gasova je složeniji. Prvo su uvedeni napredni EGR ventili koji vole otkazati kod dizalaša, zatim DPF/FAP filteri i piezoeklektrično ubrizgavanje, elektroničko turbo i EGR upravljanje i na kraju SCR filteri. Što ih je više, to je gore za korisnika.
Kilometraža je također važna, iako puno ovisi o načinu upotrebe. U idealnom slučaju, kilometraža bi trebala odgovarati vremenu korištenja automobila, ne previsoka, ali ni preniska. Prilično je rizično, ali možete prepostaviti da je bolji dizel motor koji je u kratkom vremenu radio više nego manje. Primjer?
Ako imamo posla sa automobilom starim 10 godina i kilometražom od 100.000 kilometara, možemo biti gotovo sigurni da se automobil koristio na kretkim udaljenostima, vjerovatno u gradu. Međutim, s primjerkom starim 4 godine  i kilometražom od 150.000 kilometara govorimo o pravilnoj upotrebi dizelaša.

Gdje su granice?

Pretpostavimo da je 20.000 kilometara godišnje, kilometraža primjerena dizelašima, dakle 200.000 kilometara u automobilu starom 10 godina nije loša vijest. Možemo očekivati tipične kvarove, ali bolje je biti spreman i na njih nego gajiti iluziju da se automobilu sa 130.000 kilometara na satu i slične starosti, još neče ništa dogoditi. Takav će automobil biti puno skuplji za kupovinu, a rizik od kvara bilo koje važnije komponente gotovo je jednak.
Gornja granica bez tzv. velikih troškova trebala bi biti kilometraža od 250-300 hiljada pređenih kilometara za moderne automobile. Nakon takve kilometraže, gotovo svaki dizel traži puno novca i nema smisla zavaravati se da imamo pristojan motor i da se ništa neće dogoditi. Čak će se i manje greške pojaviti kao lavina, što u konačnici može skupo koštati.
Iznimka od gornjih pravila su dizelaši koji se mogu opisati kao stari i dobri dizelaši. Govorimo o motorima kao što su npr. 1.9 TDI ili 1.9 JTD, koji se pored starosti i kilometraže mogu popraviti po maloj cijeni, a rezervnih dijelova ima puno. U najgorem slučaju, samo ćete zamjeniti motor. Ne brinite ni ako automobil ima 300-400 hiljada na satu. Stanje cijelog automobila je važnije od samog motora.

Bolje manji i jednostavniji

Očito je da je bolje imati dizelaša bez DPF filtera nego s njim. Više ćemo zagađivati svoj komšiluk, ali izbjeći ćemo skupi popravak (zamjenu filtra). Međutim, ne znaju svi da se isto odnosi i na ostale komponente. Elektromagnetske injektore je jeftino popraviti ili čak zamijeniti i uvijek su podložne regeneraciji. Piezoelektrični uređaji precizniji su, brži i generišu bolje parametre, ali njihova zamjena može koštati koliko i regeneracija elektromagnetskog sklopa.





Turbopunjač može ili ne mora imati promjenjivu geometriju, a razlika je velika. Tokom vožnje varijabilni turbo bolje ubrzava, stvarajući veći pritisak pred potiskivanjem od nižih okretaja, ali promjenjiva geometrija jedno je od područja koje najviše pada. Uobičajeni turbopunjač stvara veće turbo zaostajanje, ali traje i dvostruko duže. Štaviše, bilo koji turbopunjač s fiksnom geometrijom možete jeftino popraviti ili kupiti novi po povoljnoj cijeni. Popravak turbopunjača s promjenjivom geometrijom težak je zadatak , a često je nemoguće dovesti ga u tvorničko stanje. Nova košta i do tri puta više u odnosu na turbopunjač bez promjenjive geometrije.
Nema svaki dizel dvodjelni (plivajući) zamajac. Na tržištu postoji nekoliko motora koji nisu bili opremljeni ovim elementom, poput slabijih 1,5 dCi ili 1.6 i 2.0 HDI motora. To je velika prednost za korisnika jer je zamjena dvodjelnog zamajca prilično skupa. Slabiji i stariji motori imaju jednostavniji EGR ventil (mehanički ili pneumatski, a ne elektronički).
Zaključujemo da je bolje odabrati slabiju verziju motora ako jednostavno želite ekonomičan automobil. Takvi su motori jednostavniji i jeftiniji za popravak, s manje složenih komponenata. Ne morate se bojati starijih motora, čak i ako imaju veliku kilometražu, jer se klasični dizel prve generacije Common Rail-a može jeftino popraviti.





Primjer! U kompaktno vozila 2-litreni dizel jedva stane ispod haube, a svaki popravak košta puno, samo zbog zbijenog motornog prostora i otežanog pristupa komponentama. Prema našem mišljenju, kapacitet od 1,5–1,8 litara za kompakt je razuman. 2 litre odgovaraju srednjoj klasi.
Pripazite na motore V6, koji su još komplikovaniji. Više injektora, veći plivajući zamajac, ponekad dva turbopunjača, a to sve puno košta. Bolji izbor za veliki automobil je R5 ili R6 dizel.
Kako provjeriti da li je motor koji ćete kupiti previše složen?
Ovdje se morate osloniti na članke o njima ili posjetite internet forume. Prije nego što donesete odluku o kupovini, važno se pripremiti prije nego što odete pogledati automobil.

Tipični kvarovi? Provjerite koliko košta popravak

Čitajući o motoru automobila koji vas zanima, možete naići na tipične kvarove  karakteristične za navedeni motor. Ako pročitate “kvar dvodjelnog (plivajućeg) zamajca” ili “reparacija dizel injektora”, prvo provjerite koliko košta popravak. Cijene mogu biti različite. Sitnica poput plivajućeg zamajca može koštati 700, ali i 1.800 maraka, a uz zamjenu kvačila puno više. S druge strane, zastrašujuće zvučni kvarovi injektora ne moraju biti skupi.





Dobro je provjeriti mišljenja o motoru koji se nalazi ispod haube automobila koji namjeravate kupiti. Ne baš cijenjeni 1.6 HDI motor, koji ponekad muče manji kvarovi, u praksi ispada jeftin motor koji se može i jeftino popraviti. Kratica dCi ne zvuči kao dobar predznak, ali dobro je znati da je, na primjer, 2.0 dCi jedan od najboljih motora u svojoj klasi. S druge strane, 1,5 dCi u određenim generacijama ima puno nedostataka. Budite oprezni s procjenom marke. Kompanije poput Mazde, Mitsubishija, ili Toyote, poznate po svojoj pouzdanosti, imaju verzije dizel motora koje bi htjele brzo zaboraviti.

Šta je već popravljeno?

Prilikom kupovine dizelaša sa većom kilomtražom možete očekivati da je u njemu već nešto popravljeno. Osnova za pravilan rad dizela je ulje dobre kakvoće, zamijenjeno na vrijeme, u kraćim intervalima nego što proizvođač preporučuje. 20 hiljada kilometara je maksimalna kilometraža za dizel, a istodobno je prilično velika. Ako je neko nekoliko godina mijenjao ulje na svakih 30 000 kilometara, možete očekivati ​​skori kvar i vjerojatno je nešto već popravljano. Na svakih 10 do 15 hiljada kilometara kod dizelaša je optimalno vrijeme za zamjenu ulja. Važno je da ulje kojim punite motor bude visoke kvalitete.
Neka vas ne zavara slogan “nakon regeneracije injektora” ili “nakon zamjene turbo” . To su često zamke nesvjesnih kupaca. U slučaju prvog, provjerite mogu li se injektori u određenom modelu uopšte regenerisati – mehaničari često čiste vrhove, nazivajući to regeneracijom. U oba slučaja zatražite račun za popravak, provjerite popis dijelova i provjerite troškove.





Provjerite da li je turbopunjač zamjenjen novim ili popravljen. Imajte na umu da je dizel, nakon većih popravaka, često dizel za koji još uvijek treba puno novca.
Kod mnogih dizela na našem tržištu vlasnici su uklonili DPF filter, gdje vrijedi postaviti sljedeće pitanje: ako je vlasnik uklonio DPF filter jer je začepljen, kako se brine za cijeli automobil? Isto vrijedi i za EGR ventil. Očito je da je ovo vrlo subjektivan pristup jer vjerujemo da postoje korisnici koji su uklonili DPF,  ali njihovi su motori su vrlo uredni i u savršenom stanju.
Neki se hvale da im je automobil čipovan i ima veću snagu od tvorničkih vrijednosti. Čini se da je to prednost, ali praksa pokazuje da povećanje parametara motora za 30 posto i više rezultiraju češćim kvarovima. Postoje motori koje se mogu čipovati, kada se čiptjuning radi u fabričkim normama, odnosno bez probijanja granica. Ali postoje i jedinice koje čiptjuning ne podnose, uprkos teoretski velikim rezervama snage.
Ono što se može brže istrošiti nakon podešavanja čipa su uglavnom injektori i plivajući zamajac.

Šta možemo provjeriti?

U praksi, ne puno tokom vizualnog pregleda. Probna vožnja dizela je obavezna! Dobro je vidjeti kako izgleda ispušni plin i u mirovanju i tokom vožnje, posebno pri punom gasu. Stariji dizelaši bit će zakopani u crno nakon pokretanja – posebno kad je hladno – i neko vrijeme nakon punog gasa tokom vožnje. Dobro je povesti prijatelja koji će voziti iza vas i i promatrati boju ispušnih plinova prateći automobil koji vas zanima.
Kada kupujete dizel, dogovorite sastanak za pokretanje hladnog motora. Nije istina da dizelašima treba vremena da bi se zimi uplili i pokrenuli. Trebali bi se upaliti poput benzinskog motora i odmah raditi bez problema.





Za vrijeme probne vožnje ugasite radio i poslušajte da li turbopunjač zviždi. Ovo u stvari i nije pravilo da turbo koji je pri kraju uvijek zviždi glasno. U praksi moderne, male jedinice, uklj. 1.6 dCi ili 1.8 DID imaju prilično izražen zvižduk pri ubrzavanju, čak i kada su novi. Međutim, općenito, takav zvuk ne bi trebao postojati.
Prilikom vožnje pri manjoj brzini motora od 1.500 o/min. ako čujete kloparanje ispod haube i primjetite vibracije moguće je da vam je dotrajao zamajac. Najčešći simptomi su: zveckanje, lupkanje i vibracije u leru, vibracije se mogu osjetiti na podu automobile, trzanje i udari pri paljenju ili gašenju, trzanje i lupkanje pri kretanju i naglom dodavanju gasa, proklizavanje (kada se lamela istroši osjetimo miris paljevine, ukoliko nema mirisa moguće je da se oštetio zamajac). Dok se gasi motor, stanite vani pokraj haube i slušajte metalna kucanja. Ako je tako, tada je dvodjelni zamajac vjerojatno na kraju svog vijeka trajanja. Dvodjelni zamajac se ne može popravljati, ukoliko se pokvari morate ga cijelog zamjeniti.
Tokom probne vožnje potrebno je dobro ugrijati motor – oko 15 minuta vožnje – i voziti nekoliko kilometara čekajući da se upale lampice. Ako postoji problem s DPF-om, očekujte najgore. Dijagnoza bi vas trebala navesti da potražite drugi primjerak.
Nakon završetka probne vožnje, podignite haubu i pažljivo pregledajte motor baterijskom svjetiljkom. Potražite curenja, posebno iz cijevi i područja hladnjaka. Kod dizelaša uklanjanje curenja ulja može koštati puno. Provjerite koliko ulja ima u motoru. Ako nije dovoljno, bolje potražite drugi primjerak.
Dobra je ideja pažljivo pregledati servisnu knjigu ili račune popravaka. U dizelskom motoru trebalo bi se redovno mijenjati ulje, ali i filter za gorivo.

Dijagnostika vozila – otkrijte kvar prije nego kupite polovan automobil!

To je u osnovi onoliko koliko i šta možete provjeriti sami, bez puno znanja i brzo. Ako želite automobil odvesti u servis, svakako zatražite dijagnostiku kako biste pronašli potencijalne greške koje ne javlja indikator provjere motora. Učinite to nakon duže, višeminutne probne vožnje, jer pametni prodavači mogu otkloniti pogreške prije vašeg dolaska, a one se često pojave tek nakon nekog vremena.
To je to što se tiče stvarne pripreme za kupovinu dizelaša i provjere na licu mjesta. Najvažnije je nepovjerovati u dobre namjere prodavača, čak i ako se čini da je najiskrenija osoba koju ste ikad upoznali. Sjetite se jednostavnog trgovačkog pravila: “pokažite nedostatke koji se jeftino uklanjaju, kako biste odvratili pažnju od skupih”