Prije ili kasnije će se dvodjelni zamajac pokvarit u bilo kojem automobilu, ali dovoljno je promijeniti neke navike da bi mu značajno produžili vijek trajanja. I važna stvar: nemojmo štedjeti na gorivu!
U slučaju kvara dvodjelnog zamajca krivicu ne snosi uvijek vozač – to nije tipični potrošni element, s unaprijed zadanom trajnošću, ali je činjenica da se u nekim modelima posebno često kvari. Međutim, također je istina da svako može produžiti vijek trajanja plivajućeg zamajca – čak i kod visoko rizičnih automobila.
Šta je to dvodjelni ili plivajući zamajac?
Dvodjelni zamajac je rotirajući mehanički dio sklopa kvačila koji služi da obezbijedi kontinuiranu rotacionu energiju od strane motora. Plivajući zamajac prigušuje sve nasilne promjene rada i obrtnog momenta motora koje mogu izazvati neželjene sile i vibracije, te tako štiti ostale dijelove kvačila i automobila.
Kako radi dvodjelni (plivajući) zamajac?
Za razliku od običnog zamajca koji je napravljen iz jednog dijela, dvodjelni zamajac je napravljen iz dva dijela, jedan dio se pričvršćuje na zadnji dio radilice motora, a drugi se naslanja na lamelu. Ova dva dijela zamajca između sebe su povezani snažnim oprugama koje apsorbuju sve vibracije i udare motora. Dvodjelni zamajac možete zamisliti kao neku vrstu amortizera koji služi da umanji buku, vibracije i krutost motora. Te vibracije najčešće nastaju prilikom paljenja i gašenja motora, naglog ubrzavanja, usporavanja motorom, promjenom brzina itd… dakle dvodjelni zamajac pomoću opruga sve to amortizuje.
Prednosti dvodjelnog zamajca
Ovi zamajci umiruju rad motora tako da je vožnja fina i ugodna, a to također smanjuje trošenje ostalih dijelova kvačila i mjenjača. Ovo je relativno nova inovacija, ali sve veći broj proizvođača automobila ih ugrađuje u svoja auta. Kod dizel motora plivajući zamajac je veoma bitan, dok kod benzin motora nije neophodan, ali bez njega se primeti razlika. Dvodjelni zamajac štiti motor kao i mjenjač od udara i vibracija.
Kvarovi i simptomi dvodjelnog (plivajućeg) zamajca
Opruge su najslabija tačka ovog zamajca i one obično prve stradaju, ako čujete udaranje metala od metal i primjetite vibracije moguće je da Vam je dotrajao zamajac.
Najčešći simptomi su:
- Zveckanje, lupkanje i vibracije u leru, vibracije se mogu osjetiti na podu automobile
- Trzanje i udari pri paljenju ili gašenju
- Trzanje i lupkanje pri kretanju i naglom dodavanju gasa
- Proklizavanje (kada se lamela istroši osjetimo miris paljevine, ukoliko nema mirisa moguće je da se oštetio zamajac)
- Dvodjelni zamajac se ne može popravljati, ukoliko se pokvari morate ga cijelog zamjeniti.
Šta oštećuje plivajući zamajac i kako ga sačuvati?
Dvodjelni zamajac se najčešće oštećuje u sljedećim slučajevima:
-
- Naglo kretanje
- Usporavanje motorom na visokim obrtajima
- Preticanje pri niskim obrtajima (prebaciti u niži stepen prenosa)
- Oštro i naglo puštanje kvačila ili presporo
- Loše gorivo – motor radi nepravilno i uzrokuje vibracije
- Tuniranje motora (ukoliko motor daje više snage i obrtnog momenta nego što je predviđeno za taj zamajac, on će kraće trajati)
- Često gašenje i paljenje motora : onemogućavanjem sistema start-stop produžuje se vijek trajanja dvodjelnog zamajca, a korištenjem ovog sistema – se skraćuje.
- Vožnja na vrlo niskim obrtajima – Eco vožnja. Osnovni princip ekonomične vožnje je izbjegavanje visokih okretaja motora i preferiranje niskih okretaja motora – što su okretaji niži, manja je potrošnja goriva. Takva vožnja može čak nekoliko puta skratiti vijek trajanja “dvodjelnog zamjaca”. Nikada ne dopustite da pogonski sistem bude preopterećen na takav način da stvara osjetne vibracije i udare!
Zamjena plivajućeg zamajca može biti skupa, ali ako pažljivo vozite on Vam može duže trajati.
Obični (jednodjelni) zamajac ili dvodjelni (plivajući) zamajac?
Ovo je važan dio vašeg sistema kvačila, nemojte doći u iskušenje da ga mjenjate sa jednodjelnim zamajcem zbog cijene, jer onda će se vibracije prenositi na ostale dijelove i smanjenje ovog troška moglo bi Vas puno više koštati u budućnosti na popravkama drugih dijelova.
Recept za zaštitu “plivajućeg zamajca” je jednostavan: ne dajte mu priliku da previše radi. Dvodjelni zamajac se koristi u automobilima ne samo za ublažavanje preopterećenja uzrokovanih oštrim startovima ili preopterećenja koja nastaju t okom kočenja motorom, već i u mnogim modelima za smanjenje vibracija motora, koje bi se bez “plivajućeg zamajca” prebacili na mjenjač i koje bi osjetili u unutrašnjosti automobila.