Značajan gubitak ulja rijetko se može smatrati normalnim. U toj se situaciji, u pravilu radi o kvaru. Ne podcjenjujte nijedan od njih, jer to može loše završiti za motor i vaš novčanik.
Ali šta znači da motor “troši” ulje? Uostalom, pogledajte upute za upotrebu prosječng putničkog automobila da biste vidjeli da je standard čak dobrih pola litre na svakih 1.000 km. Dakle, ako sam proizvođač dopušta takav utrošak, onda se nemate o čemu brinuti!
Pa, nažalost, obično nije tako. Automobilske kompanije mogu u uputama za upotrebu napisati sve što im se sviđa i … iskoristiti priliku. Odredbe koje se odnose na maksimalnu potrošnju ulja od 0,5-0,7 l / 1.000 km koriste se samo za zaštitu od zahtjevnih kupaca.
Svakako, postoje i oni motori koje zbog svoje konstrukcije (tzv. labavi spoj) trebaju unositi veće količine ulja, ali se koriste gotovo isključivo u sportskim automobilima. U “normalnim” uslovima, trebali biste uzeti u obzir da je povećani apetit za uljem sumnjiv.
Prvi razlog za zabrinutost: motor nije trošio mazivo i iznenada je počeo. Ipak, prije nego što počnete tražiti ozbiljniji kvar, razmislite jeste li promijenili svoj stil vožnje. Možda ste automobil koristili na dugoj ruti i s punim opterećenjem, ili često na kratkim udaljenostima? U ovom slučaju, mali gubitak ulja obično ne ukazuje na kvar. Ili ste možda previše produžili vrijeme zamjene, a ulje u motoru automobila je već prezaposleno ili nepročišćeno?
Sljedeća faza je pogled ispod automobila, jer se na tlu mogu vidjeti znaci curenja. A ima i takvih curenja (npr. Ispod zaptivača osovine) zbog čega nivo ulja pada, a mrlje ispod automobila možda neće biti! Također, u nekim automobilima se curenje ulja skuplja u uglovima zvučno izolacionih prostirki i u poklopcu ispod motora.
Drugi razlog za zabrinutost: ulje je počelo nestajati odmah nakon promjene. U tom slučaju počnite s provjerom kućišta filtera, jer ga mehaničar možda nije pravilno stegnuo. Međutim, često je razlog drugačiji – pogrešno odabrano ulje, jer su moderni motori često vrlo osjetljivi na njegove parametre. Zlatno pravilo: ako imate dilemu – provjerite koju vrstu ulja proizvođač preporučuje za vaš motor. Vrijedno je razmotriti posebno ulje za “stari” motor, uključujući ulja koja imaju svojstva zaptivanja. Ostala pitanja (npr. trošenje prstenova) razmotićemo posebno.
Napomena: ovi motori često troše ulje!
Ovdje su odabrani motori koji su poznati po povećanom apetitu za uljem. Napomena: stavljanje određenog motora na popis ne znači nužno da će svaki primjerak prekomjerno trošiti ulje! Često samo zamjena prstenova ne rješava problem trošenja ulja, jer je postavljanje novih, u stari motor besmisleno! U ovom je slučaju potrebna i mašinska obrada motora.
Mehaničar treba provjeriti stanje cilindričnih površina i – ako je potrebno – izvršiti obradu glave. Cijene: približno, mogu varirati ovisno o potrošnji motora. Ako je remont preskup, razmislite o zamjeni motora.
Proizvođač | motor | razlog | |
Alfa Romeo (GT, GTV, 156) | 2,0 JTS | prstenovi | |
BMW (uključujući E46, E39, E60 / 61) | 2.2, 2.5 i 3.0 R6 (M54) | začepljen separator | |
Fiat (uključujući 500, Panda, Stilo, Bravo) | 1,4 16V | labav fit | |
Ford (uključujući Focus II, C-Max) | 1,8 (Duratec) | prstenovi | |
PSA grupa (uključujući Peugeot 406, Citr. Xsara) | 1,8 (XU7) | zaptivači | |
VW grupa (uključujući Audi A4 / A6, VW Passat) | 1,8 / 2,0 T (F) SI (EA888) | prstenovi | |
Mazda (uključujući RX-8) | 1,3 (wankel) | tipično za konstrukciju | – |
Nissan (Almera N16, Primera P12) | 1,5 / 1,8 (QG) | prstenovi | |
Opel (uključujući Vectru C, Astra G) | 1,8 16V (Z18XE) | zaptivači | |
Toyota (uključujući Avensis T22, T25) | 1,8 VVT-i | prstenovi |
Po našem mišljenju
Svaki motor troši ulje, ali taj se apetit može održati u razumnim mjerama. Ispravna upotreba, ispravan odabir ulja, neprekoračivanje zamjenskih rokova – u takvim uslovima motor se bez tvorničkih oštećenja (npr. prstenovi, zaptivne mase) treba zadovoljiti sa veoma malo ulja. “Labavi” i sportski motori, češće troše ulje. potroše li više od 1l/1.000 km – to je znak neuspjeha.
1. Zašto motor troši ulje?
Značajan gubitak ulja rijetko se može smatrati normalnim – u ovom slučaju to je u pravilu greška. Ne podcjenjujte nijedan od njih, jer to može loše završiti za motor i vaš novčanik.
2. Kojim putem i zašto motorno ulje nestaje?
Postoje motori koji troše ulje jer … oni to moraju. To je zbog njihove konstrukcije dizajna i svrhe
– “labavi” motori najčešće se koriste u sportu. Wankelovi motori poznati su i po velikom apetitu na ulje, ali u tom slučaju se to pripisuje konstrukciji i naziva konstrukciono svojstvo. Važno: moderni motori se sve češće “preplavljuju” uljem vrlo niske viskoznosti (tzv. Ušteda energije, npr. 0W-20 – niži unutrašnji otpor, a samim tim i veća potrošnja usljed sagorijevanja) koje relativno lako prodire kroz prstenove/zaptivače.
Motorno ulje može izaći na različite načine, ponekad se dogodi da se dvije greške odjednom pojave. Najčešće se bavimo: curenje ulja – istjecanje (istrošen zaptivač, mehanička oštećenja itd), istjecanje ispod poklopca ventila, neispravno zaptivanje radilice (najčešće između motora i mjenjača), dok u starijim automobilima ulje može iscuriti ispod zaptivača glave motora.
3. Klipni prstenovi, istrošeni premazi
Kao najmanji unutrašnji otpor motora, najmanje moguće sagorijevanje i uvijek novi standardi emisije rezultira da su proizvođači pod pritiskom, pa čine greške. Primjer: klipni prstenovi previše tanki ili nisu pravilno dimenzionisanoi. Jedan od najspektakularnijih bio je koncept VW: motori 1,8 i 2,0 T (F) SI tipa EA888 od 2007-11 mogu potrošiti 1 l ulja na 1.000 km (!). Prozaični razlozi trošenja ulja: trošenje materijala radi starosti, pečenje prstenova.
SIMPTOMI: ulje brzo istječe, a iza automobila (iz izduva) se može vidjeti plavi dim – posebno pri punom opterećenju. Mjerenje kompresije može otkriti problem s brtvenim prstenovima, a stanje prstena strugača – koji su odgovorni za trošenje ulja – može se procijeniti “na stolu” pomoću mjerne opreme. Popravak motora EA888 znači zamjenu klipova, klipnjača ili usklađivanje “starih” klipova sa modificiranim prstenima.
4. Brtve ventila
Okrugle gumene komponente (zaptivači) koje sprečavaju ulje da podmazuju ventile – ako ih nema, ulje bi se slijevalo ravno u cilindre. Zaptivači s vremenom gube elastičnost. Najbrži – u novijim motorima (viša temperatura sagorijevanja smjese goriva i zraka). Zamjena može biti skupa, pogotovo ako je potrebno skidati glavu motora.
SIMPTOMI: dim koji dolazi iz kretanja i paljenja ulja u sistemu. Izduv (oštećen zaptivač izduvnog ventila), čađ u izduvu (oštećen zaptivač usisnog ventila).
5. Turbina
Podmazuje se motornim uljem, a kad se istroši (zaptivači prođu takozvane flingere i prstenove) i ulje ulazi u otvor. U slučaju dizel motora, ignorisanje ovih simptoma može dovesti do tzv “paljenja” motora – ulje se spontano zapali kao rezultat kompresije, a motor se “vrti” iznad nazivne brzine. U pravilu se nema šta popraviti.
6. Otvarač radilice
Odzračivanje radilice najčešće je uzrokovano “pneumotoraksom”, u kojem nestaju tzv separator ili filter. Zadatak “pneumotoraksa” je čišćenje (isparavanjem) radilice od čestica ulja. Svremenom se separator/filter može začepiti, a zrak zagađen uljem ući će u usisni otvor. Kao posljedica toga, umjesto da se vrati u sistem podmazivanja, ulje sagorijeva u cilindrima. Ako je potpuno začepljen, pritisak na radilici se povećava i gura ulje kroz zaptivače i bilo koje rupe.
SIMPTOMI: ulaz ulja, plavi dim.
7. Najopasnija situacija je kada zbog nekog kvara ulje “na silu” iscuri iz motora
Najopasnija situacija je kada zbog nekog kvara ulje “na silu” iscuri iz motora (npr. kvar turbine, oštećenje kućišta). U ovom slučaju vrijeme reakcije je kratko, a svaka sekunda se računa – najoštrije suh rad osjeti se elementima klipova (uključujući njihove školjke, cilindrične obloge i osovine) i vremenskim ograničenjem (zatezači, fazni) i turbopunjačem. Puno je lakše odbraniti se od “napada” motora, kada ulje ističe polako, ali sistemski. Čak i vozila s početka ovog stoljeća često imaju senzore nivoa ulja – oni bi trebali pravovremeno pobuditi alarm/upozorenje (pod uslovom da elektronika radi međutim, nažalost i ona se često kvari).
8. Šta može poći po zlu?
S druge strane, ako se lampica pritiska ulja (crvena) upali tokom vožnje, odmah zaustavite automobil na najbližem pogodnom mjestu, isključite motor i provjerite nivo ulja pomoću šipke (ako postoji; ako je nema, a ako ne vjerujete u elektroniku, nazovite pomoć). Čak i kada je nivo ulja ispravan, bolje je ne nastaviti vožnju – vjerojatno je došlo do kvara (električni problem ili – još gore – s pumpom za ulje; prisilno trošenje).
Ulje odjednom obavlja nekoliko funkcija u svakom motoru: podmazuje, smanjuje trenje, sprečava koroziju, zaptiva (!) i hladi međusobno povezane mehaničke elemente. S druge strane, kada motor i gorivo sagorijevaju i ulje, dodaci (svjećice i lambda sonde u benzinskim motorima) i izduvni sistem (katalizatori, dizelski filteri (DPF), kao i – vidi dalje).
9. Gubitak ulja u motoru i sistemu za usisavanje. Šta je sa DPF-om?
Ako se ulje akumulira u sistemu za usisavanje, obično su dva razloga za to: uklanjanje s radilice zbog istrošenosti motora i/ili curenja iz turbopunjača. Napomena: nježno “znojenje” cijevi u automobilima s turbo motorom potpuno je normalna pojava, baš kao i mala količina ulja u međuhladnjaku (intercooler – hladnjak zraka za punjenje). Međutim, ako kapljice ulja iz međuhladnjaka uđu u cilindar, to je kvar. Prisutnost maziva u usisnom sistemu može biti uzrokovana i zbog istrošenih klipnih prstenova. Bez obzira gdje ulje ulazi u sistem usisa, to nije povoljna pojava. Prije svega, motor počinje “spaljivati” ulje zajedno s gorivom, što negativno utječe, između ostalog na svjećice (benzinski motori), odnosno DPF filter (kod dizel motora), (npr. EGR ventil). Nepotrebno je napominjati da naftno-ugljično “blato” (kod dizelskih motora), smanjuje zazor usisnih kanala i blokira mehanizam EGR ventila, što ne vodi ničemu dobrom.
Korisnici dizelskih motora sa filterom čestica (DPF) moraju biti posebno oprezni – ako mazivo izgori u cilindru, DPF dugoročno neće “tolerisati” takvu situaciju! Loša vijest je da filter začepljen uljem možda neće biti funkcionalan čak i nakon korištenja posebnih kemikalija za čišćenje. Cijene novih DPF-a malo su smanjenje, ali morate uzeti u obzir da su troškovi i dalje veliki. Napomena: nivo motornog ulja također se može povećati! Primjenjuje se i na benzinske motore (vožnja na kratke udaljenosti) i na dieselske motore s DPF-om – ulje se se razrjeđuje nesagorjelim gorivom.
10. Kako ispravno provjeriti nivo ulja u motoru?
Mnogi automobili imaju senzor nivoa ulja (u modernim automobilima to je ultrazvučni senzor, koji je kombinovan sa sistemom koji procjenjuje stepen potrošnje ulja), zahvaljujući kojem se vozač informiše o situaciji kada nivo padne ispod minimalnog.
Napomena: posebno u starijim automobilima elektronika ne može biti 100% pouzdana i može spontano pokrenuti alarm, bez razloga, a ponekad se laram ne oglasi, iako je nivo ulja neadekvatan. Tamo gdje je to još uvijek moguće – proizvođač velikodušno ostavlja fizički “bajonet” (šipku) – savjetujemo vam da redovito obavljate “ručna” mjerenja. Tačnije je, ali pod uslovom da se izvodi pravilno: automobil mora stajati na ravnom, motor treba biti topao, a ne vruć. Mjerenje je najbolje obaviti neko vrijeme nakon gašenja motora, tako da se razrijeđeno ulje slije u karter (posudu). Nedovoljno? Ako nemate odgovarajuće ulje pri ruci, možete koristiti i ulje s parametrima sličnim onima u motoru (iako nije uvijek preporučljivo).
11. Aditivi za zaptivanje i zgušnjavanje, ispiranje
Često do vozača dolaze informacije o “čudotvornim” aditivima za motorno ulje. Tvrdi se kako smanjuju potrošnju goriva, produžuju vijek trajanja motora, povećavaju interval obavezne zamjene ulja…
Dok aditivi za zaptivanje motora (koji se najčešće koriste u starijim automobilima) čine zaptivače fleksibilnijim tako što stare elemente učine elastičnijima, što zauzvrat dovodi do smanjenja intenziteta istjecanja – sve mjere koje mijenjaju viskoznost ulja “zgušnjavanjem” samo ga maskiraju i dugoročno su izuzetno opasni. Oni se mogu tretirati samo kao agensi koji produžuju agoniju, što ionako nije uvijek slučaj.
Pripravci (aditivi) za čišćenje motora, tzv ispiranja koja se dodaju u ulje neposredno prije promjene; oni koje koristi mehanika pomažu u održavanju čistoće motora, uklanjaju rizik od lijepljenja klipnih prstenova i smanjuju sagorijevanje ulja. Tzv pripravci za poboljšanje općih svojstava ulja prilično su rizične mjere.
12. Prema našem mišljenju
Svaki motor troši ulje – ali taj se apetit može zadržati u razumnim granicama. Ispravna upotreba, ispravan odabir ulja, neprekoračivanje zamjenskih rokova – u takvim uslovima motor bez tvorničkih oštećenja ne troše 1l/1.000 km.