Svakodnevno korištenje automobila je povezano sa nizom servisnih obaveza. Ignorišući ih, stalno će nas mučiti ponavljajuće greške. Jedan od problema koji vozači često ignorišu je taj što motori čak i nakon dužeg vremena ne postiže optimalnu radnu temperaturu. Situaciju ne mijenja ni nedostatak pokazatelja temperature motora, u mnogim vozilima dostupnim na tržištu. U njihovom slučaju vozač je obaviješten samo o mogućem pregrijavanju motora.
Većina vozača svjesna je negativnih posljedica vožnje s previsokom temperaturom motora. Njegovo pregrijavanje u kratkom vremenu može dovesti do nepovratnih oštećenja, što dovodi do potrebe za popravkom pogonske jedinice. S druge strane, malo vozača je svjestno strašnog uticaja nepostizanja optimalne radne temperature. Primjećuje samo veću potrošnju goriva ili slabije grijanje. Tu nastaje problem, jer će zanemarivanje uznemirujućih simptoma dovesti do skupih kvarova i problema.
Proizvođači približavaju optimalnu radnu temperaturu motora na oko 90 stepeni Celzija (temperatura rashladne tekućine). Tek nakon što je dosegnu, vrući elementi izrađeni od raznih metalnih legura postižu odgovarajuću veličinu, dok ulje odgovorno za podmazivanje pokretnih komponenata radi u optimalnim uslovima. Postiže odgovarajuću gustoću, omogućujući slobodan protok u uljnim kanalima i dosežući sve uglove pogonske jedinice. Spomenuta radna temperatura određuje povoljne uslove za mazivo, što zauzvrat garantuje učinkovitu zaštitu od razorne sile trenja.
Gdje pronaći uzroke?
Uzroke problema treba pronaći u rashladnom sistemu. Prvo osumnjičeni je termostat koji upravlja temperaturom tekućine u sistemu. Put rashladne tekućine ovisi o njegovoj “odluci”. Ako je motor premalo zagrijan, termostat se može zaglaviti u otvorenom položaju za dugotrajno kruženje. Tada učinkovito radeći hladnjak neće dopustiti da se tekućina zagrije. Spomenute nuspojave uključuju izrazito povećanje potrošnje goriva i loše performanse grijanja. To bismo trebali odmah primjetiti. Pogotovo kod dizelaša primjećujemo porast potrošnja ulja. Međutim, to ne znači kraj problema koji nas očekuju u bliskoj budućnosti.
Iznenađujuće, nepostizanje optimalne radne temperature uzrokuje neravnomjernu raspodjelu temperatura unutar pogonske jedinice. To, posljedično, dovodi do različitih stopa trošenja pojedinih metalnih dijelova. Niska temperatura potiče taloženje naslaga ugljika, koji bi u optimalnim uslovima izgorjeli, a zatim izbačeni iz motora. Nakon nekog vremena rezultirat će značajnim smanjenjem kapaciteta ulaznih kanala, začepljenjem ventila za recirkulaciju ispušnih plinova, pa čak i samozapaljenjem smjese goriva.
Ključni problem je što je temperatura motornog ulja preniska, što ne garantuje dejstvo podmazivanja koja zahtijeva proizvođač tek nakon postizanja optimalnih 90 stepeni. Ispod ove vrijednosti gustoća ulja ostaje veća, što otežava pristup vitalnim komponentama. Od toga pate injektori i turbopunjači, koji su danas sve popularniji. Šteta na njima dovodi do vrlo skupih popravaka. Zamjena sistema ubrizgavanja je povelik trošak.
Skupi DPF filtar za čestice
U modernim dizelskim motorima, a odnedavno i u benzinskim motorima, filtar čestica (DPF) postao je praktički obvezan. Njegov učinkovit rad zahtijeva visoku temperaturu ispušnih plinova. Nažalost, ako jedinica trajno radi na preniskoj temperaturi, ispušni plinovi koje ona emitira ne udovoljavaju zahtjevima DPF filtra. To pak dovodi do brzog začepljenja. Također je dobro zapamtiti da je ovo vrlo skup kvar.
Za nekoliko maraka riješit ćemo se problema
U većini situacija popravak kvara koštat će nekoliko desetina maraka. U ovom će slučaju popravak biti ograničen na zamjenu pregorjelog osigurača ili releja. Račun će se povečati ako je potrebno instalirati novi termostat. Dakle, malim ulaganjem vratit ćemo punu učinkovitost motora, izbjegavajući skupe servise koji dolaze kao rezultat višegodišnjeg zanemarivanja.