Klasični, blagi, plug-in i paralelni hibrid. Po čemu se razlikuju?

0
289

Hibridni automobili su donedavno bili tehnička zanimljivost i mogli ste ih naći u automobilima ekološki nastrojenih vozača (u BiH tek nekoliko primjeraka). Danas je teško na tržištu naći model automobila koji na neki način nije “elektrificiran”. Svi hibridi međutim nisu isti, a njegova konstrukcija ne određuje samo potrošnju goriva, već i praktičnost upotrebe.

Tokom 1997. godine, na tržištu se pojavio vjerovatno najpoznatiji hibridni automobil na svijetu: Toyota Prius. Njegovom pogonu se pristupalo s izuzetnom rezervom. Korištenje elektromotora, pored motora s unutrašnjim sagorijevanjem, u to vrijeme nije bilo dostupno prosječnom kupcu. Međutim, Japanacima se rizik isplatio, jer su protekle godine prodali 15-milionito hibridno vozilo, a u Evropi, Toyota nije imala problema s ispunjavanjem normi o izduvnim gasovima.

Hibridni automobil – šta je to?

„Klasični“ hibridni automobil (često vidimo oznake: FullHybrid) više nije tajna za vozače, a ni za mehaničare. Princip je jednostavan. Prilikom deceleracije (usporavanja/kočenja), kinetčka energija se preko točkova prenosi na elektromotor koji preuzima funkciju generatora koji puni bateriju. Taj proces se naziva rekuperacija. Takve bateriju nisu velike, i obično nemaju veliki kapacitet (na primjer Hyundai Tucson ima bateriju kapaciteta 1,5 kWh), ali omogućuju lagan start i vožnju od nekoliko stotina metara, u tišini (ili čak i više).

Kad je baterija “prazna”, uključiće se motor s unutrašnjim sagorijevanjem koji, ovisno o potrebama može, ili ne mora nadoknaditi energiju u bateriji. Najvažnije je, međutim, da je cijeli sistem veoma pouzdan (gotovo bez kvarova) i za vozača gotovo neprimijetan.
Najbolja preporuka za ovakve automobile je činjenica da su takvi automobili sve češći izbor taksista (naravno, ne u BiH).

Plug-In (priključni) hibrid – po čemu se ističe?

Razvojem hibridnih sistema i baterija proizvođači su se počeli pitati – možemo li učiniti da automobil duže radi “na struju”? Odgovor su bili plug-in hibridi, čije baterije se mogu puniti preko vanjske utičnice.

Ovakvi automobili imaju baterije većeg kapaciteta (obično 10 – 15 kWh) koje omogućuju doseg od 40 – 60 km. U ovom slučaju, rekuperacijom se baterija može samo dopuniti, a napuniti tek u rijetkim situacijama.

Veće baterije, imaju veću masu i zapreminu, što se ponekad osjeti na smanjenju zapremine prtljažnog prostora. Za punjenje se preporučuje priključenje (plug-in) na takozvani WallBox koji može biti monofazni ili trofazni, u trajanju od nekoliko sati.

“Blagi” hibridi – šta je to?

Da bi se zaštitili od kazni za prekomjerne emisije CO2, proizvođači su se odlučili usredotočiti na svaki, čak i najmanji aspekt. Zbog toga se primijenjuje blagi hibridni sistem (MHEV – Mild Hybrid Elelctric Vehicle). Ovakvo rješenje podrazumijeva korištenje elektromotora, koji ima funkciju starter/generatora, najčešće vezanog remenom (BISG – Belt-integrated Starter-Generator). Takav elektromotor služi kao potpora motoru sa unutrašnjim sagorijevanjem, povećava snagu i obrtni moment, te na taj način značajno smanjuje potrošnju goriva prilikom kretanja.

Sa ovim sistemom se u prosjeku postižu uštede goriva od oko 0,5 l/100 km (u gradskoj vožnji možda i malo više). Takvu uštedu vozač gotovo i ne primijeti, ali proizvođač ima satisfaciju da je emisija CO2 zasta i realno manja, a time se izbjegava plaćanje skupih kazni.

Svi opsani hibridni sistemi se zajednički nazivaju paralelni hibridi, jer motor sa unutrašnjim sagorijevanjem i elektromotor rade (MOGU RADITI) paralelno.

Nasuprot tome, postoje i serijski hibirid, kod kojih motor s unutrašnjim sagorijevanjem nije direktno vezan za pogonske točkove. Drugačije rečeno, motor s unutrašnjim sagorijevanjem služi kao generator za opskrbu električnom energijom, dok točkove pokreće elektromotor.

Ovakvi sistemi imaju visoku efikasnost, ali su dosta skupi i još uvijek se ne koriste u tržišno dostupnim automobilima. Predviđa se da će ovakvi sistemi biti primjenljivi, jer se u tom slučaju motor s unutrašnjim sagorijevanjem koristi kao range extender.