Ako ste mislili da su stari vozači opasnost na cesti, prevarili ste se – problemi dolaze od nekih drugih generacija za volanom.
Mladi vozači misle kako su stariji vozači samo smetnja na cesti, kao i da se lako zbune i pogriješe u manevru, pa su samim time opasnost na cesti. Stariji pak tvrde da su mladi vozači neiskusni, brzopleti i nerijetko precjenjuju svoje vozačko umijeće. O vječnoj dilemi jesu li bolji vozači muškarci ili žene da ne govorimo.
Američki Institut za sigurnost prometa na autocestama (IIHS – Insurance Institute for Highway Safety) je stoga proveo studiju na izuzetno velikom broju uzoraka, a sve kako bi mogao prikazati učestalost nesreća prema dobi vozača i prijeđenim kilometrima.
Prikupljeni su podaci o saobraćajnim nesrećama u posljednju 21 godinu, počevši od 1997. godine, a zabilježen je broj saobraćajnih nesreća ma 100.000 vlasnika vozačke dozvole. Rezultati su pritom podijeljeni na četiri starosne grupe, i to 35-54, 70-74, 75-79 i preko 80.
A rezultati su nakon grafičkog prikaza vrlo jasni. Vidljiv je trend opadanja broja saobraćajnih nezgoda kroz vrijeme za sve grupe. Međutim, najveći pad bilježi skupina 70+ godišnjaka, i to za čak 43%. S druge strane, kod sredovječnih vozača pad je također primjetan, ali osjetno manji – tek 21 %.
Zanimljivo je da se u vrijeme posljednje krize, oko 2008., broj saobraćajnih nesreća za one stare 35-54 godine izjednačio s onima starima 70 do 74 godine. 2012. godine su se opet izjednačili, i to zajedno s još starijima, od 75 do 79 godina. Od tada krivulja sredovječnih vozača ostaje iznad one starijih od 70 godina.
Što se pak tiče onih starih 80 i više godina, situacija je kudikamo drugačija. Istina, i oni bilježe pad prometnih nesreća od gotovo 50%, ali su definitivno skupina koja najčešće sudjeluje u prometnim nesrećama. Pritom imajte na umu kako se s vremenom udio starijih vozača povećava pa je samo u prošlom desetljeću gotovo udvostručen.
IIHS je iz svega donio nekoliko zaključaka. Prvi i najvažniji je da su automobili postali sigurniji. Ostali faktori poboljšanja su bolje zdravlje starijih vozača i bolja cestovna infrastruktura. Što se tiče sredovječnih vozača, IIHS vidi poveznicu između ekonomskih kretanja i povećanja nesreća, a prvenstveno kroz konzumaciju alkohola.