Ovo je trik koji “upućeni” stariji vozači dizelaša znaju već dugo – mali dodatak dvotaktnog ulja dizelskom gorivu ima blagotvoran učinak na trajnost sistema ubrizgavanja i radnu kulturu motora. Djeluje li ovaj trik zaista i može li se koristiti i u modernim dizelskim gorivima?
- dodavanje dvotaktnog ulja dizel gorivu mijenja parametre goriva. Ne uvijek na bolje.
- smjesa goriva i ulja ima bolja maziva svojstva, ali niži cetanski broj (cetanski broj je pokazatelj koji služi kao mjerilo kakvoće dizelskog goriva)
- činjenica da dizelski motor tiše radi na takvom gorivu ne znači da je sagorijevanje bolje
Dvotaktni motori godinama su marginalna pojava na tržištu – jer iako su jednostavni, lagani i jaki (u odnosu na svoju veličinu i težinu), oni troše monstruozne količine goriva i emitiraju enormne količine otrovnih izduvnih gasova. Zato ih se još uvijek može naći uglavnom u malim dvotočkašima ili kao izvor energije za vrtnu ili šumarsku opremu, npr. Trimere ili benzinske pile.
Iznenađujuće je, međutim, da dvotaktna ulja i dalje možete kupiti na gotovo svakoj benzinskoj pumpi. Podsjetimo: u tipičnom dvotaktnom motoru osnovni pokretni dijelovi motora podmazani su gorivom pomiješanim s posebnim uljem. Dvotaktna ulja moraju imati specifične parametre tako da se lako miješaju s gorivom, učinkovito podmazuju, ispiraju naslage ugljika, ne ostavljaju previše nečistoća u motoru i dobro sagorijevaju. Dostupne su različite vrste dvotaktnih ulja, od mineralnih do potpuno sintetičkih.
Dvotaktno ulje – možete ga kupiti na svakoj benzinskoj pumpi
Zašto je, unatoč zanemarivoj popularnosti dvotaktnih motora, dostupnost ulja za njih i dalje tako velika? Možda zato što ih kupuju ne samo dvotaktni korisnici! Pitajte prodavače na benzinskim pumpama – ljudi koji toče bocu dvotaktnog ulja ili drugog sličnog pripravka poput ATF ulja za servo u rezervoar za dizel nisu tako rijedak prizor.
Odakle popularnost takve metode?
Teško je reći, ali sigurno su oni koji su umjesto “normalnog” dizel goriva koristili druge “izume”, poput lož ulja, ili čak avionskog goriva (kerozin).
Takva goriva imaju parametre slične parametrima dizela, ali nešto drugačija pakiranja aditiva čine ih sušima, tj. Ne pružaju tako dobro podmazivanje dijelova sistema ubrizgavanja. Manja punjenja dvotaktnog ulja uklanjaju ovaj nedostatak. Ljubitelji “ATF” servo ulja ili 2T punjenja ulja u dizelske motore uključuju i mnoge mehaničare koji servisiraju stare dizelske motore – po njihovom mišljenju takav koktel omogućuje pokretanje postojećih elemenata i uklanjanje nekih naslaga koje blokiraju, na primjer, mlaznice. Postoje i vozači koji takve smjese profilaktički koriste kako bi produžili trajnost sistema ubrizgavanja. Ima li smisla?
Podmazuju li se nova goriva lošije?
Dobro je znati da se danas proizvedena dizel goriva po sastavu razlikuju od onih od prije nekoliko godina – to nisu legende, već činjenice. U prošlosti je dizel gorivo sadržavalo više sumpora, što je s jedne strane poboljšavalo njegova podmazujuća svojstva, ali s druge strane, sagorijevanje takvog goriva praćeno je emisijom značajnih količina toksičnog sumpornog dioksida.
Sada prodaja uključuje goriva s niskim udjelom sumpora, koja osim toga sadrže biokomponente – ali kako bi se osigurala odgovarajuća maziva svojstva, dodaju im se posebni aditivi za poboljšanje njihovih parametara. Podmazivanje dijelova sistema ubrizgavanja – ako koristimo svježe gorivo iz pouzdanog izvora – ne bi trebalo biti loše, uostalom, gorivoo koje se prodaje na pumpama mora udovoljavati minimalnim zahtjevima utvrđenim u normama.
Punjenje 2T ulja u dizel goriva – što će se poboljšati, što će se pogoršati?
S jedne strane, takvo “poboljšano” gorivo zapravo može malo produžiti život, između ostalih, pumpe visokog pritiska (iako ovdje to može ovisiti, između ostalog, o veličini dodataka – ako ima previše ulja za dvotaktne, gorivo će postati gušće, što će povećati opterećenje na elementima), ili mlaznice, ali s druge strane ozbiljni problemi, npr sa sistemom za naknadnu obradu ispušnih plinova, npr. ostaci nakon izgaranja smjese goriva i ulja mogu brže blokirati EGR ventil ili se smjestiti u kanale katalizatora i filtra čestica dizela.
Dok u slučaju starijih dizelskih motora, koji rade na nižim pritiscima u komorama za sagorijevanje, čak možete računati na učinak čišćenja goriva pomiješanog s 2T uljem, u slučaju modernih, intenzivnijih agregata, stručnjaci upozoravaju da ostaci nakon sagorijevanja takva smjesa može trajno kontaminirati vrhove injektora. Još jedan problem: dvotaktno ulje može uništiti neke dihtunge, može doći do curenja goriva kada se koriste takve smjese!
Poboljšava li punjenje 2T ulje rad motora?
Ovo je popularna teorija pristaša takvih pokusa s gorivom. Njegova je potvrda da nakon dodavanja dvotaktnog ulja u gorivo motor počinje raditi tiše i nešto mekše. S jedne strane, to je učinak određenog nijemog rada sistema ubrizgavanja, ali ne samo to! Dodatak dvotaktnog ulja dizelskom gorivu mijenja svoj tzv cetanski broj, tj. parametar koji određuje sposobnost samozapaljenja goriva. Dizel pomiješan s 2T uljem ima nešto niži cetanski broj, stoga je njegovo izgaranje manje brzo – što pozitivno utiče na radnu kulturu, ali i malo pogoršava performanse. Također ne možemo računati na smanjenje potrošnje goriva.
2T ulje u dizel – dolijevanje ili ne?
Za starije motore koristi od dodavanja (male) količine 2T ulja u dizel gorivo mogu zapravo nadmašiti potencijalne rizike. U slučaju novijih dizajna, s direktnim ubrizgavanjem goriva i sistemima za naknadnu obradu ispušnih plinova, bolje je ne riskirati – umjesto ulaganja u čudesne pripravke, bolje je jednostavno češće mijenjati filtar za gorivo i točiti vrhunsko gorivo na provjerenim benzinskim pumpama.