Evropska autoindustrija zapošljava preko 13 milijuna ljudi, a većina tvornica prisiljena je stati s proizvodnjom.
Tri velika evropska proizvođača automobila zatvaraju svoja postrojenja širom kontinenta, a širenje pandemije koronavirusa prijeti dodatno ugroziti industriju koja treću godinu uzastopno bilježi pad prodaje.Fiat Chrysler, PSA koncern i Renault objavili su zatvaranje ukupno 35 proizvodnih postrojenja širom Evrope uslijed restriktivnih mjera, koje su donijele lokalne i nacionalne vlasti država.
Tokom protekle godine, ove tri kompanije zajedno ostvarile su prodaju od oko 12 miliona vozila.
Automobilski sektor predstavlja samo srce evropske proizvodne industrije, koja prema podacima Udruge evropskih proizvođača automobila osigurava, direktno ili indirektno, radna mjesta za nekih 14 miliona ljudi.
Talijansko-američki proizvođač automobila Fiat Chrysler izdao je priopćenje da će do 27. marta obustaviti proizvodnju u većini svojih evropskih postrojenja, od kojih je šest u Italiji i po jedno u Srbiji i Poljskoj, i to kao odgovor na “prekid tržišne potražnje” za njihovim proizvodima.
PSA grupa, u čijem sastavu posluju Peugeot, Citroen i Opel, a koja je u procesu spajanja s grupacijom Fiat Chrysler, učinila je istu stvar objavivši da će do kraja marta zatvoriti 15 tvornica u sedam zemalja uključujući Francusku, Španjolsku, Njemačku i Ujedinjeno Kraljevstvo.
Francuska kompanija svoju odluku da obustavi proizvodnju obrazložila je širenjem slučajeva koronavirusa u blizini proizvodnih postrojenja, prekidima u lancu opskrbe, kao i naglim padom potražnje za automobilima.
Iz kompanije Renault su se na ove najave nadovezali priopćenjem da će obustaviti proizvodnju u svih 12 postrojenja u Francuskoj, “u cilju zaštite zaposlenih uslijed ugroženosti Covid-19 pandemijom, a suglasno mjerama koje je naložila vlada Francuske”.
Odluke ovih kompanija odmah su utjecale na stanje na burzama, te su dionice Fiat Chryslera na burzi u Milanu pale za 19%, dionice PSA Group na burzi u Parizu doživjele su pad od 15%, dok su dionice kompanije Renault izgubile 12% svoje dotadašnje vrijednosti
Maserati i Ferrari također pogođeni
Proizvodnja luksuznih marki automobila nije pošteđena opšte krize koja zahvaća autoindustriju. Kompanija Maserati, u vlasništvu Fiat Chrysler-a, direktno je pogođena odlukom vlasnika o zatvaranju svojih postrojenja, dok je i kompanija Ferrari, uslijed poteškoća u nabavi dijelova za nastavak proizvodnje, najavila privremeno zatvaranje dva svoja postrojenja u Italiji.
Zatvaranje automobilskih postrojenja širom Evurope ilustruje uticaj koji koronavirus ima na autoindustriju na globalnoj razini, pri čemu je pandemija već rezultirala brojnim zatvaranjem tvornica u Kini i vrtoglavim padom prodaje vozila na ovom tržištu, navodi CNN.
Najpogođenija je dakako Italija. Ekonomisti smatraju da mjere koje se poduzimaju kako bi se zaustavilo širenje pandemije, ionako već krhku ekonomiju Italije, lako mogu gurnuti u još dublju recesiju, što će dovesti do pojačanog pritiska na važne sektore turizma i ugostiteljstva.
Kako i Njemačka i Francuska uvode slične mjere u borbi protiv pandemije, šira recesija u evropskim razmjerima djeluje neizbježno.
Opšta kriza
Zatvaranje tvornica, prekinuti lanci opskrbe i pad povjerenja kupaca kao posljedice koronavirusa okolnosti su koje autoindustriju vode u dublju recesiju tijekom ove godine.
Prodaja vozila na najvećim svjetskim tržištima pala je za 4% tijekom 2019. godine i iznosila je 90,3 miliona prodanih vozila, što je pad u odnosu na 95,2 milijuna iz 2017. godine, pokazuje istraživanje LMC Automotive.
Pad prodaje vozila otežava industriji ionako težak zadatak generiranja sredstava nužnih kako bi se izašlo ususret izazovima tehnološkog unaprjeđenja motora s unutrašnjim sagorijevanjem, koje predstavlja nužnost u borbi s krizom zbog klimatskih promjena.
Prodaja vozila u Kini, kao najvećem tržištu na svijetu, pala je tokom februara za 80% u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Volkswagen za sada i dalje posluje
U odgovoru na vijest da je Volkswagen na rubu zatvaranja svojeg gigantskog postrojenja u Wolfsburgu uslijed nestašice dijelova, iz kompanije su poručili da je nastavak proizvodnje “za sada osiguran”. “Budno pratimo situaciju, posebno odluke vlasti kao i lance opskrbe duž euvropskih granica”, rečeno je u priopćenju. Danas su pak najavili kako će uskoro krenuti stopama rivala i početi zatvarati tvornice. Zatvarat će se u dvije faze, gdje se u prvoj zatvaraju tvornice izvan Njemačke i to na dvije sedmice.
Iz Fiat Chryslera priopštili su da “rade na stvaranju zaliha dijelova kako bi bili spremni isporučiti prethodno planirane količine vozila kada se potražnja na tržištu ponovo uspostavi”. Kompanija ima značajne proizvodne kapacitete u Americi, kao i druga postrojenja u Latinskoj Americi i Kini.