Najbolji sustavi pomoći nude ravnotežu između količine pomoći koju pružaju i razine angažmana vozača te bi trebali biti podržani učinkovitim rezervnim sigurnosnim sustavom
S prvim danom mjeseca oktobra je Euro NCAP najavio izlazak svoje druge serije testova za pomoć u vožnji na autocesti (Highway Assist). Kako bi osigurao sigurno prihvaćanje ovih i drugih tehnologija vožnje uz potporu, Euro NCAP razvio je namjenski protokol za ispitivanje te sustav ocjenjivanja. Najnovija testna serija uključuje deset automobila koji nude Highway Assist: Audi Q8, BMW serije 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat i Volvo V60.
Proizvođači vozila sve više koriste setove senzora ugrađene u svoje automobile kako bi pružili opsežniju potporu u vožnji, utirući put autonomnoj budućnosti. Vrhunski primjer je Highway Assist, tehnologija dizajnirana da vožnju autocestom učini sigurnijom smanjenjem umora i poticanjem sigurne vožnje. Highway Assist pomaže vozaču da održi ravnomjernu brzinu, održi sigurnu udaljenost od automobila ispred i drži vozilo u sredini traka kombinirajući (inteligentni) prilagodljivi tempomat (Adaptive Cruise Control ili ACC) s centriranjem trake (Lane Centering ili LC). Međutim, vozač uvijek mora biti odgovoran i angažiran za volanom, a potpomognuti sustav tu je da učini upravo to – asistira. Nisu besprijekorni i ne bi trebali voditi ili imati potpunu kontrolu.
Novi protokoli za procjenu Euro NCAP-a usredotočeni su na dva glavna područja: kompetencija za pomoć (Assistance Competence) – ravnoteža između tehničkih kompetencija sustava (pomoć u vozilu) i mjere u kojoj održava vozača upozorenim i angažiranim (angažman vozača ili Driver Engagement) – i sigurnosni backup sustav, ‘zaštitnu mreža’ automobia u kritičnim situacijama. Jedinstveni sustav ocjenjivanja – sličan sigurnosnoj ocjeni s pet zvjezdica – pomaže potrošačima da razumiju zaključke testova i uspoređuju izvedbu pomoći na najvišoj razini. Svaki automobil spada u jednu od četiri kategorije: ulazno (Entry), umjereno (Moderate), dobro (Good) i vrlo dobro (Very Good).
Tri automobila u premium segmentu – Mercedes-Benz GLE, BMW serije 3 i Audi Q8 ocijenjeni su ocjenom ‘Vrlo dobro’, postižući dobru ravnotežu između pružanja visoke razine pomoći u vožnji, ali zadržavanja vozača angažiranim i kontrole nad vozačkim zadatkom. Oni također pružaju dobar pomoćni sustav sigurnosti za izbjegavanje sudara i odgovarajuće reagiraju ako vozač postane onesposobljen dok je automobil u režimu funkcije pomoći.
Veliki prodavači Renault Clio i Peugeot 2008 dobili su ulaznu ocjenu. U nedostatku sofisticiranosti naprednijih testiranih sustava, oni pružaju relativno skromnu razinu pomoći, osiguravajući da vozač ne bude odvojen od vozačkog zadatka.
Teslina pionirska uloga u tehnologiji autonomne vožnje ogleda se u najboljim rezultatima za pomoć u vozilima i sigurnosnog backup sustava. Međutim, njegov sustav ‘Autopilot’ čini malo da vozača održava angažiranim. Njegova posebna strategija upravljanja pruža dojam da ili automobil vozi sam ili da vozač ima potpunu kontrolu, a sustav je više autoritaran nego kooperativan. Što se tiče ocjene, Tesla Model 3 je ozbiljno podbacio svojim performansama u Driver Engagementu i na kraju je ocijenjen s ocjenom ‘Umjereno’. Unatoč tome, Tesla nudi bežična ažuriranja i može brzo uvesti poboljšanja performansi, kao što su pokazali i posljednjih godina.
Volkswagen Passat, Nissan Juke i Volvo V60 također su ocijenjeni kao ‘umjereni’. Konkretno, Volvo, koji je već nekoliko godina na tržištu, pokazuje da brzi napredak u tehnologiji pomoći u vožnji zahtijeva češća ažuriranja kako bi bio u korak s premium automobilima. Konačno, Ford Kuga postiže dobru ocjenu, pokazujući da su dobro uravnoteženi, napredni sustavi dostupni i na glavnim vozilima srednje klase.
‘Tehnologije potpomognute vožnje nude ogromne prednosti smanjenjem umora i poticanjem sigurne vožnje. Međutim, proizvođači moraju osigurati da tehnologija potpomognute vožnje ne poveća količinu štete koju nanose vozači ili drugi sudionici u prometu u usporedbi s konvencionalnom vožnjom. Najbolji sustavi nude ravnotežu između količine pomoći koju pružaju i razine angažmana vozača – i trebali bi biti podržani učinkovitim rezervnim sigurnosnim sustavom. Rezultati ove runde testova pokazuju da pomoć u vožnji postaje sve bolja i dostupnija, ali dok se nadzor vozača značajno ne poboljša, vozač mora biti odgovoran u svakom trenutku.’, rekao je dr. Michiel van Ratingen