Ovoga puta nisu problemi i greške, već 5 dobrih stvari koje možete učiniti za automobil.
Poštujući ova pravila, većina automobila služiće vam godinama bez kvara. Mnogi vozači koji, slijede ove preporuke, nemaju problema ni s tzv neispravnim motorima.
Prije nego što pređemo na temu, željeli bi naglasiti da je ovaj izuzetno jednostavan vodič razvijen na temelju saznanja iz mnogih razgovora s mehaničarima i stručnjacima u raznim područjima.
Nakon čitanja sadržaja, mnogi od vas će reći „niste otkrili Ameriku” i to s pravom, jer se ovdje ne radi o inovativnim rješenjima.
Međutim, pokušajte odgovoriti na pitanje: brine li vas svaka od ovih 5 stvari?
Zamjena motornog ulja
Nema ništa očiglednije, a opet mnogi korisnici, uključujući čak i mehaničare, čine jednostavne greške. Korisnici vole sami odlučivati o ulju – zapravo, proizvođač motora je propisao specifikaciju ulja, a uloga mehaničara je osvijestiti korisnika da je takvo ulje najbolje. Druga je uloga naznačiti koje je ulje bolje za motor – marke ulja koje je predložio proizvođač često nude agense odgovarajuće kvalitete.
Najčešće greške su odabir ulja s pogrešnom specifikacijom i preporukom, pogrešnim standardima i bazama. Još uvijek postoji uvjerenje – pa čak i među mehaničarima – da bi stariji automobil trebao koristiti polusintetičko ili mineralno ulje, što nije istina. Važno je ulje mijenjati svakih 10.000 km, a najviše na svakih 15.000 km, ili barem jednom godišnje (ako godišnje ne prevezete više od npr 12.000km). Bilo koji podatak o dužem trajanju ulja je pogrešan.
Zamjena ulja u mjenjaču
Još više propusta i grešaka se uočava na području mjenjača. Sami mehaničari svjesni su da se ulje u mjenjaču mora mijenjati , ali mnogi ovlašteni servisi i dalje se pridržavaju načela da je dovoljno doliti ulje po potrebi. Istina je, da su većina kvarova mjenjača – posebno ubrzano trošenje ležajeva ili zupčanika, zapravo posljedica rada sa starim, istrošenim uljem ili nedovoljnom količinom ulja.
Vrijedi se posavjetovati sa stručnjacima za određeni brend. Forumi i diskusione grupe, također su „rudnik“ znanja. Potrebno je promijeniti ulje u mjenjaču barem svakih 40-50 hiljada km i uvijek koristite ono ulje koje preporučuje proizvođač – osim ako mehaničar „zna“ da će druga biti bolja.
Zamjena svjećica
Iako se svjećice redovno zamjenjuju, dok automobil servisirate u ovlašenom servisu i pod garancijom. U suprotnom, obično se mijenjaju kada se pojavi indikator provjere motora ili motor izgubi snagu i zaustavi se. Ipak, dobre svjećice su veoma važne – suprotno izgledu.
Svjećice su odgovorne za paljenje smjese goriva i zraka, a time i za proces sagorijevanja i sve ono što se događa unutar motora. Nepravilno sagorjela smjesa, uzrokuje ne samo nakupljanje naslaga ugljika na svim elementima s kojima dolazi u kontakt, već i, između ostalog, utječe na performanse motora. Oštećena ili neefikasna svjećica polako uništava motor i sistem za posttretman (čišćenje) izduvnih gasova.
Koliko često treba mijenjati svijeće? Uglavnom prema preporukama proizvođača automobila. Kilometraža može varirati od 40 do čak više od 100 hiljada km. Zamjena sjećica nije prečesta, zato je bolje ne štedjeti na kvaliteti. Posebno je važno zamijeniti svjećice u motorima koji koriste gas, kao gorivo kao i kod motora sa direktnim ubrizgavanjem goriva.
Kontrola zazora ventila
To je posebno važno u popularnim japanskim automobilima – uključujući brendove Honda, Subaru i Toyota – kod kojih se ventili podešavaju ručno. Odgovarajući zazor ventila ne utječe samo na rad, već i na trajnost motora.
Pogrešan zazor ventila može čak oštetiti sjedišta ventila, tj. glavu motora. Štaviše, negativno utječe na punjenje cilindra smjesom i na sabijanje (proces kompresije).
Nažalost, problem je u tome što se pogrešan zazor ventila ne očituje na neki poseban način
Tek kad je odstupanje jako veliko, čuje se „kucanje“ hladnog motora – pomalo zvuči kao dizelmotor.
Znači li hidraulično podešavanje ventila da možete zaboraviti na ovu temu? Nije nužno. Hidroregulatori se također troše, pogotovo kao rezultat korištenja pogrešnog ulja ili prerijetke promjene . Međutim, ovdje, u slučaju kvara – ostaje samo zamjena ovih elemenata.
Najvažnije je osigurati ispravan zazor ventila u automobilima s gasnim (LPG) instalacijama. U ovom slučaju treba ih provjeriti svakih 20.000 km. Ako dvije uzastopne provjere pokažu da je zazor tačan, kilometraža se može produžiti.
Isključite sistem start&stop
Mehaničari ne sumnjaju da ovaj sistem štedi gorivo, ali ne štedi dijelove automobila.
– 91,6% mehaničara vjeruju da sistem start-stop uzrokuje ubrzano trošenje dijelova motora
– 82% slučajeva ukazuje na ubrzano trošenje startera (anlasera)
– 67,4% slučajeva ukazuje na ubrzano trošenje akumulatora (baterije)
Sistem start&stop za sam motor također je važan, jer se tokom vožnje motor više puta gasi i pokreće.
Naravno, ne treba u potpunosti onemogućiti start&stop, ali ponekad to vrijedi učiniti. Na primjer, kada se vozimo autoputem i stojimo na naplatnoj stanici. Dobro je da tada zagrijan motor nastavi „disati“, odnosno radi u praznom hodu, jer je tada u funkciji podmazivanje i hlađenje.
Također, prekomjerna upotreba sistema start&stop u velikoj gužvi u saobraćaju šteti starteru i bateriji.
Možda ćemo korištenjem sistema start&stop uštedjeti nekoliko ili desetak litara goriva godišnje, što je ipak manje u odnosu na cijenu baterije.